Marie-Line Bosse
Professeur.e des universités, directeur.rice de recherche ou assimilé
Université Grenoble Alpes
France
marie-line.bosse [at] ujf-grenoble.fr

Adresse Professionnelle
Université Grenoble Alpes, LPNC (UMR5105 CNRS)
1251 Avenue Centrale
Bât. BSHM BP47
38040 Grenoble
France
Sur le web


  Disciplines
  •  Psychologie

  •   Équipe(s) de recherche ou département

    Thématiques de recherche

    Research interests

    • Reading acquisition
    • Spelling and orthographic acquisition
    • Developmental dyslexia and dysgraphia
    • Visual attention span
    • Copy
    • Early literacy acquisition
    • Education and effective teaching

    I study the cognitive mechanisms of the acquisition of a written language. My work aims to :

    • enhance the comprehension of reading and spelling acquisition mechanisms and of specific learning disabilities
    • improve efficiency of the educational methods in this field.

    To reach these goals, I essentially use experimental, training and longitudinal studies on children with and without specific learning acquisition impairments.


    Catégorie(s)
  • Apprentissages et difficultés d'apprentissage

  • Niveau
  • enseignement primaire
  • petite enfance et éducation pré-primaire
  • premier cycle de l'enseignement secondaire

  • Mots clés

    Publications majeures

    Bosse, M-L. (2015). Learning to read and spell : how children acquire word orthographic knowledge. Child Development Perspectives, 9(4), 222-226.

     

    Bosse M-L., Chaves, N., Largy, P., & Valdois S. (2015). Orthographic learning during reading : the role of whole-word visual processing. Journal of Research in Reading, 38, 141-158.

     

    Bosse M-L., Chaves, N., & Valdois, S. (2014). Lexical orthographic acquisition : Is handwriting better than spelling aloud ? Frontiers in Psychology. 5:56. doi : 10.3389/fpsyg.2014.00056

     

    Bosse, M-L., Kandel, S., Prado, C., & Valdois S. (2014). Does visual attention span to eye movements during reading and copying ? International Journal of Behavior Development. Vol 38(1) 81–85.

     

    Totereau, C., Brissaud, C., Reilhac, C., & Bosse, M-L. (2013). L’orthographe grammaticale au collège : une approche sociodifférenciée. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant)

     

    Tainturier, M.J., Bosse, M.L., Roberts, D.J., Valdois, S., & Rapp, B. (2013). Lexical neighborhood effects in pseudo-word spelling. Frontiers in Psychology. 4:862. doi : 10.3389/fpsyg.2013.00862

     

    Chaves, N., Combes, C., Largy, P., & Bosse, M-L. (2012). La mémorisation de l’orthographe des mots lus en CM2 : Effet du traitement visuel simultané. L’Année Psychologique, 112, 175-196.

     

    Chaves, N., Totereau, C., & Bosse, M-L. (2012). Acquérir l’orthographe lexicale : quand savoir lire ne suffit pas. A.N.A.E. (Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant), 118, 271-279.

     

    Chaves, N., Bosse, M-L., & Largy, P. (2010). Le traitement visuel est-il impliqué dans l’acquisition de l’orthographe lexicale ? ANAE, Approche Neuropsychologique des Apprentissages chez l’Enfant, 107-108, 133-141.

     

    Bosse M-L., & Valdois S. (2009). Influence of the visual attention span on child reading performance : A cross-sectional study. Journal of Research in Reading, 32 (2), 230-253. (pdf)

     

    Bosse M-L., Tainturier M-J., & Valdois S. (2007). Developmental dyslexia : the visual attention span hypothesis. Cognition, 104(2), 198-230. (pdf)