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Bibliographie de la veille de l’Ifé

2007



  • Reuter Yves (2007). Lutter contre l'échec scolaire en REP. Présentation d'une recherche. In  Yves Reuter, Une école Freinet. Fonctionnements et effets d'une pédagogie alternative en milieu populaire (p. 9-14). Paris : l'Harmattan.


  • Reuter Yves (2007). Comprendre les principes de fonctionnement de l'école "Freinet". In  Yves Reuter, Une école Freinet. Fonctionnements et effets d'une pédagogie alternative en milieu populaire (p. 15-30). Paris : l'Harmattan.


  • Reuter Yves, Bécousse Gérard, Carra Cécile, et al. (2007). Cinq ans de recherche : éléments pour un bilan provisoire. In  Yves Reuter, Une école Freinet. Fonctionnements et effets d'une pédagogie alternative en milieu populaire (p. 245-255). Paris : l'Harmattan.


  • Reuter, Yves (2007). Une école Freinet. Fonctionnements et effets d'une pédagogie alternative en milieu populaire. Paris : L'Harmattan.
    Résumé : L'échec scolaire est important, précoce et socialement différencié. Face à ce constat récurrent, les débats sont vifs sur les causes et les solutions possibles. Attribuer le dysfonctionnement à ce qui serait de l'ordre de l'innovation revient, par voie de conséquence, à prôner un retour à la tradition. Dans ce cadre, les pédagogies "alternatives" sont rejetées en bloc. Il s'agit donc ici d'amplifier les recherches sur ce sujet.

  • Rinaudo Jean-Luc (2007). CHAPITRE 6. Deux modalités psychiques mobilisées par un travail collaboratif. Perspectives En Éducation Et Formation, p. 91-91.


  • Robeyns Ingrid (2007). Le concept de capabilité d’Amartya Sen est-il utile pour l’économie féministe ? Nouvelles Questions Féministes, vol. 26, n° 2, p. 45-59. Doi : 10.3917/nqf.262.0045
    Résumé : Comment les sciences économiques traitent-elles des différentes formes de discrimination entre les sexes ? Comment développer une approche féministe en économie ? Les études présentées dans ce numéro proposent différentes pistes théoriques et études empiriques qui permettent de s’interroger sur les présupposés dans la présentation des “faits économiques” dont la “valeur” économique varie fortement en fonction du contexte et des rapports sociaux. L’économie n’est-elle pas un “fait social institué”, avec ses systèmes de règles, ses conflits et rapports de pouvoir dans le cadre des institutions de régulation de la propriété, ce qui place d’emblée la réflexion sur le terrain du politique ? Comment estimer la valeur du travail des soins socio-sanitaires effectués par des proches et de ses conséquences socio-économiques afin qu’il soit pris en compte dans la réflexion si actuelle sur les coûts de la santé ? Le concept de capabilités développé par le Prix Nobel Amarty Sen est-il utile pour une approche féministe en économie ? Voilà quelques unes des nombreuses questions abordées tout au long de ce dernier numéro.

  • Rouxel Annie (2007). Pratiques de lecture : quelles voies pour favoriser l'expression du sujet lecteur ? Le Français Aujourd'hui, vol. n° 157, n° 2, p. 65-73.


  • Rowan Brian & Miller Robert J. (2007). Organizational Strategies for Promoting Instructional Change: Implementation Dynamics in Schools Working With Comprehensive School Reform Providers. American Educational Research Journal, vol. 44, n° 2, p. 252-297. Doi : 10.3102/0002831207302498
    Résumé : This article develops a conceptual framework for studying how three comprehensive school reform (CSR) programs organized schools for instructional change and how the distinctive strategies they pursued affected implementation outcomes. The conceptual model views the Accelerated Schools Project as using a system of cultural control to produce instructional change, the America's Choice program as using a model of professional control, and the Success for All program as using a model of procedural control. Predictable differences in patterns of organizing for instructional improvement emerged across schools working with these three programs, and these patterns were found to be systematically related to patterns of program implementation. In particular, the two CSR programs that were organized to produce instructional standardization produced higher levels of instructional change in the schools where they worked. The results of the study suggest organizational strategies program developers can use to obtain implementation fidelity in instructional change initiatives.
    Mots-clés : comprehensive school reform, Educational change, implementation, instruction, school organization, school reform.

  • Schnapper Dominique (2007). Qu'est-ce que l'intégration ?. Paris, France : Gallimard, impr. 2007.
    Mots-clés : Acculturation, Assimilation (sociologie), différenciation pédagogique, Immigrés -- Conditions sociales, Intégration sociale.


  • Seguy Jean-Yves (2007). École unique, démocratisation de l’enseignement et orientation : le rôle des compagnons de l’université nouvelle. L'orientation Scolaire Et Professionnelle, n° 36/3, p. 289-311. Doi : 10.4000/osp.1432
    Résumé : Cet article présente un texte ayant joué un rôle très important dans l’histoire de l’enseignement en France : le manifeste des Compagnons de l’Université nouvelle, publié à la fin de la première guerre mondiale. Les idées novatrices de ce texte sont mises en évidence, en particulier celles concernant les propositions d’instauration d’une école unique remettant en cause un système scolaire organisé en deux ordres distincts. Les réactions et prolongements de ce texte sont examinés. Les liens entre école unique, orientation et démocratisation sont analysés en dernière partie.

  • Changing practices in evaluating teaching: a practical guide to improved faculty performance and promotion/tenure decisions (2007). Changing practices in evaluating teaching: a practical guide to improved faculty performance and promotion/tenure decisions (P. Seldin, Éd.) (4ᵉ éd.). Bolton, MA : Jossey-Bass.
    Résumé : Over recent decades, the evaluation of teaching has undergone dramatic change. In accessible language and supportive detail, Changing Practices in Evaluating Teaching provides not only a cogent overview of these changes but also reflects on current developments to present several useful strategies for implementing new tools and methods in the evaluation of teaching. The authors are all prominent educators who have performed seminal work in the improvement of teaching evaluation. Written for university and college administrators as well as faculty, this book is a complete guidebook that supplies a wealth of case studies, examples, tables, Web sites, and exhibits that further enhance its utility. It explains how to Gain genuine faculty and administrative support Avoid common weaknesses in teaching evaluation by students, peers, and self Evaluate teaching by examining student learning Successfully combine disparate sources of data Establish a climate conducive to evaluation How to structure and use classroom visits, rating forms, electronic classroom assessment, and teaching portfolios Changing Practices in Evaluating Teaching makes evident the compelling reasons why colleges and universities must institute fair teaching evaluation systems, and explains how to do so. With a notable focus on improving student learning, this book offers readers the kind of research-based and ready-to-use information required to foster truly effective and equitable teaching evaluation at their institutions.
  • Simon François (2007). Gérer l'hétérogénéité des savoirs des élèves dans une activité de lecture collective de texte au cours préparatoire. Repères. Recherches En Didactique Du Français Langue Maternelle, n° 36, p. 77–87.
    Résumé : Cet article s'intéresse aux savoir-faire ordinaires de l'enseignant en classe. la lecture collective d'un texte au cours préparatoire est une activité intéressante à analyser car susceptible de générer d'un enseignant à l'autre des variations importantes dans les mises en œuvre. Elle constitue également une activité essentielle pour le développement chez les élèves de stratégies efficientes de compréhension d'un texte lu. Les écarts importants en matière de savoirs déjà acquis obligent l'enseignant à gérer une multitude de contraintes inhérentes à de multiples tensions dans la mise en œuvre des activités. cet article décrit, analyse et tente de comprendre les pratiques enseignantes dans l'adaptation aux élèves lors de trois séquences observées dans des classes différentes.
    Mots-clés : compétence, lecture, pratique pédagogique.


  • Simons Maarten & Elen Jan (2007). The ‘research–teaching nexus’ and ‘education through research’: an exploration of ambivalences. Studies In Higher Education, vol. 32, n° 5, p. 617-631. Doi : 10.1080/03075070701573781
    Résumé : This article presents and discusses the results of a literature review that was conducted in order to understand ambivalences observed in reflections on the research–teaching nexus. As a result of this literature review, it is possible to attribute these ambivalences to the mixed use of two approaches: on the one hand, a functional approach that regards research as a tool in the learning environment in order to develop competencies that are functional for the knowledge society, and, on the other hand, an idealistic approach that regards research as a process of edification and understands academic education as participation in research. This article examines these two approaches and discusses the critical issues that have to be taken into account in order to deal with the ambivalences.


  • Spillane James P. & Miele David B. (2007). chapter 3 Evidence in Practice: A Framing of the Terrain. Yearbook Of The National Society For The Study Of Education, vol. 106, n° 1, p. 46-73. Doi : 10.1111/j.1744-7984.2007.00097.x
  • Staquet Christian (2007). Une classe qui coopère. Pourquoi ? Comment ?. Lyon : Chronique sociale.


  • Stevanovic Biljana & Mosconi Nicole (2007). Les représentations des métiers des adolescent(e-s) scolarisé(e-s) dans l’enseignement secondaire. Revue Française De Pédagogie. Recherches En Éducation, n° 161, p. 53-68. Doi : 10.4000/rfp.816
    Résumé : À la demande de la Direction de l’animation de la recherche, des études et des statistiques (DARES) du ministère du Travail et des affaires sociales qui a financé et en convention avec l’université Paris X-Nanterre, une étude de la littérature a été élaborée sur les représentations des métiers chez les adolescentes et les adolescents scolarisé(e-s) dans l’enseignement secondaire afin de comprendre pourquoi filles et garçons font des projets professionnels aussi différenciés. L’objectif de cet article est d’étudier les recherches et les études réalisées dans la période de 1984 à 2004, prenant pour objet de recherche, dans le champ francophone et anglophone, la question des représentations des métiers chez les adolescentes et les adolescents. L’analyse a permis de constater que les représentations des adolescent(e-s) concernant les métiers et le monde professionnel n’ont pas beaucoup changé dans la période étudiée et qu’elles sont toujours dominées par les stéréotypes de sexe. Des études anglo-saxonnes portent sur les facteurs qui contribuent au développement des choix professionnels (mixité ou non-mixité des écoles, sentiment de compétence, soutien familial). Cependant la littérature anglo-saxonne a montré que les filles commencent à manifester plus d’intérêt pour les métiers traditionnellement masculins et qu’un petit nombre d’ailleurs envisage et entreprend d’embrasser des carrières scientifiques et techniques. Mais ce mouvement est encore timide.


  • Stevenson Robert B. (2007). Schooling and environmental/sustainability education: from discourses of policy and practice to discourses of professional learning. Environmental Education Research, vol. 13, n° 2, p. 265-285. Doi : 10.1080/13504620701295650
    Résumé : The gap between policy rhetoric and school practices in environmental education has not only persisted but probably increased over the past twenty years, given the contested advent of education for sustainable development (ESD) as the dominant international policy discourse in this area, and an increased focus in schools on didactic teaching in traditional content areas resulting from narrowly defined accountability measures in many national educational policies. After examining changes and continuities in the discourse of environmental education/ESD and the policy contexts of schools over the past twenty years, this article argues for re‐conceptualising the rhetoric–practice gap such that practices in schools are not simply assessed in relation to policy discourse but policy discourse itself is re‐examined in relation to teachers’ practical theories and the contexts shaping their practices. Although the structures and norms of schooling continue to work against inquiry‐based action‐oriented environmental education practices, several emerging trends are identified that can offer promising spaces or opportunities. Drawing on what we know about the power of professional communities to contribute to teacher learning, the article concludes with a call for constructing discourses of professional learning that reflexively build, sustain and develop such spaces and opportunities for enacting meaningful environmental education in schools. Such a discourse and approach, it is argued, can move the focus from educators’ implementation of environmental education (as expressed in the policy discourse) to building their normative and technical capacity, both individually and collectively, to shape practice.


  • Stiegler Bernard (2007). Questions de pharmacologie générale. Il n'y a pas de simple pharmakon. Psychotropes, vol. 13, n° 3-4, p. 27-54. Doi : 10.3917/psyt.133.0027
    Résumé : RésuméNous vivons dans une société capitaliste dont la caractéristique essentielle est qu’elle constitue une économie libidinale qui vise à capter la libido des individus pour attirer leur investissement sur les objets de la consommation. Dans cette situation, les jeux, notamment les jeux d’argent, sont un cas particulièrement pervers de ce qui est la loi générale du marketing. Cette question se pose aujourd’hui d’une façon gravissime dans la mesure où le capitalisme, en exploitant l’économie libidinale, a fini par la détruire. Cela conduit à la désindividuation des êtres humains, et donc à une forme de contrôle social. L’étude philosophique du pharmakon (à la fois remède et poison) montre que toute société est addictive, qu’il y a de bonnes et de mauvaises addictions, qu’il y a même des addictions nécessaires, et que tout est jeu. Elle ouvre des perspectives philosophico-politiques intéressantes : la nécessité de développer l’individuation des êtres humains, les technologies de l’esprit, une organologie et une sociothérapie.

  • Stissi Daniel (2007). Réponses aux objections les plus fréquentes.
    Mots-clés : compétence, curriculum, enseignement primaire, enseignement secondaire, interdisciplinarité, politique éducative, programme d'études, Socle commun.

  • Suchaut Bruno (2007). L’hétérogénéité des élèves : un éclairage par la recherche en éducation. Les Cahiers Pédagogiques, n° 454, p. 18-19.
    Mots-clés : différenciation pédagogique.

  • Suchaut Bruno (2007). Accompagnement à la scolarité et réussite éducative. Intérêts et enjeux de l'évaluation. Dialogue, n° 129-130, p. 70-73.
    Résumé : Cette communication s'interroge sur l'évaluation des dispositifs d'accompagnement à la scolarité et, plus largement, sur l'évaluation des projets qui gravitent autour de la notion de réussite éducative. Après avoir défini l'accompagnement à la scolarité et les principes de l'évaluation externe, quelques résultats sur l'efficacité des actions sont rappelés. Pour conclure, les enjeux actuels de l'évaluation des politiques de réussite éducative sont exposés ainsi que des propositions sur l'adaptation de la méthodologie de l'évaluation.

  • Swan Malcolm (2007). Mathematics matters: Final report. Sheffield : NCETM.


  • Takala Marjatta (2007). The work of classroom assistants in special and mainstream education in Finland. British Journal Of Special Education, vol. 34, n° 1, p. 50-57. Doi : 10.1111/j.1467-8578.2007.00453.x
    Résumé : The contribution of teaching assistants, learning support assistants or classroom assistants is becoming increasingly important in inclusive and specialist classrooms. In this article, Marjatta Takala, professor in special education at the University of Helsinki, describes her research into the work of 14 classroom assistants working in a mix of mainstream and special schools in Helsinki, Finland. The results reveal that the tasks undertaken by assistants are different in mainstream and specialist settings and vary also according to the ages of the children involved. The assistants spent more of their time, for example, working directly with children if they worked in mainstream schools. Assistants in special schools, by comparison, spent more time assisting the teacher. Further, assistants working among older children spent more time waiting or simply listening to the lesson than those working with younger children, who seemed to be more actively involved with supporting learning. Marjatta Takala analyses her results by the full range of tasks encountered; according to three broad types of work; and in terms of the planning and co-operation undertaken by assistants and teachers at the class level. Her discussion will be of interest to anyone concerned with the development of support in the classroom and the education of both teachers and teaching assistants.


  • Thébaud Françoise (2007). Écrire l'histoire des femmes et du genre. Lyon : ENS Éditions.
    Résumé : Les femmes ont-elles une histoire et comment l'écrire ? Qu'est-ce qu'une histoire du genre et quels sont ses apports ? Bribes d'une thèse d'histoire culturelle, échappées d'ego-histoire, manifeste de défense et illustration d'un champ de recherche, Écrire l'histoire des femmes et du genre est d'abord le récit d'une aventure intellectuelle qui mobilise depuis plus de trois décennies un nombre croissant d'historiens et d'historiennes, en France comme à l'étranger. À partir d'exemples pris essentiellement en histoire contemporaine, cet ouvrage tente de faire comprendre les origines culturelles et politiques d'une histoire des femmes avant d'en présenter les développements – d'une histoire au féminin soucieuse d'émancipation et de remémoration à une histoire du genre, plus complexe et plus globalisante. Ce faisant, il pose des repères méthodologiques et propose une lecture critique de l'historiographie française, afin de jeter les bases d'une mémoire disciplinaire, d'alimenter un débat sur les modes d'approches et les axes de recherche, de susciter une confrontation fructueuse avec les historiographies étrangères. Réédition largement complétée d’Écrire l’histoire des femmes publié en 1998, cet ouvrage offre aux lecteurs d’aujourd’hui une vue panoramique d’un des laboratoires les plus fascinants de la discipline historique.

  • Thevenot Catherine, Devidal Michel, Barrouillet Pierre, et al. (2007). Why does placing the question before an arithmetic word problem improve performance? A situation model account. The Quarterly Journal Of Experimental Psychology, vol. 60, n° 1, p. 43–56.
    Mots-clés : résolution de problèmes.

  • Thomas Sue, Joseph Chris, Laccetti Jess, et al. (2007). Transliteracy: Crossing divides. First Monday, vol. 12, n° 12, p. .
    Résumé : Transliteracy might provide a unifying perspective on what it means to be literate in the twenty-first century. It is not a new behavior but has only been identified as a working concept since the internet generated new ways of thinking about human communication. This article defines transliteracy as “the ability to read, write and interact across a range of platforms, tools and media from signing and orality through handwriting, print, TV, radio and film, to digital social networks” and opens the debate with examples from history, orality, philosophy, literature, and ethnography. We invite responses, expansion, and development.


  • Tiberghien G. (2007). Entre neurosciences et neurophilosophie: la psychologie cognitive et les sciences cognitives. Psychologie Française, vol. 52, n° 3, p. 279-297. Doi : 10.1016/j.psfr.2007.05.001


  • Tricot André (2007). Apprentissages et documents numériques /. Belin,.

  • Trottier Claude, Gauthier Madeleine & Turcotte Claire (2007). Insertion professionnelle et rapport au temps de jeunes ayant interrompu leurs études secondaires. Sociologies.
    Résumé : Que deviennent, sur le marché du travail, les jeunes qui ont interrompu leurs études secondaires cinq ans après leur sortie de l’école ? Dans quelle mesure leur décision d’interrompre leurs études était-elle liée à leur façon de se définir par rapport au présent comme certaines études ont déjà tenté de le montrer ? Leur orientation par rapport au temps (présent ou futur) a-t-elle changé au cours de ces cinq années ? L’objectif de l’article est de présenter les résultats d’une recherche qualitative effectuée à partir d’entrevues semi-structurées sur l’insertion professionnelle et le rapport au temps de jeunes qui ont interrompu leurs études secondaires au Québec. Nous définirons tout d’abord nos perspectives théoriques sur l’insertion professionnelle et le rapport au temps. Puis, nous décrirons les quatre types de jeunes que nous avons construits du point de vue de leur insertion, leur rapport au temps au moment où ils ont quitté l’école et cinq ans après l’interruption de leurs études. Enfin nous vérifierons si ces quatre types de jeunes avaient une façon différente de se situer par rapport au temps.
    Mots-clés : insertion professionnelle, interruption des études, jeunesse, rapport au temps, scolarisation.

  • Vaissade Christine (2007). Ambition: réussite du socle.
    Mots-clés : compétence, contexte pédagogique, éducation prioritaire, enseignement secondaire, interdisciplinarité, justice, programme d'études, Socle commun, travail enseignant.


  • Vaivre-Douret L. (2007). Troubles d'apprentissage non verbal: les dyspraxies développementales. Archives De Pédiatrie, vol. 14, n° 11, p. 1341-1349. Doi : 10.1016/j.arcped.2007.06.034


  • Viaud Marie-Laure (2007). Une pratique pionnière à l’université. Recherche Et Formation, n° 54, p. 63-85. Doi : 10.4000/rechercheformation.934
    Résumé : Cette recherche se fonde sur des entretiens menés avec les responsables de sept masters de formation de formateurs d’enseignants. Elle montre que le développement de ces diplômes est essentiellement dû à la conjonction entre une demande accrue pour ce type de formation et le fait que la réforme du LMD permettait d’obtenir plus facilement leur ouverture. Si tous partagent une même conception de ce que doit être une telle formation, les contraintes fortes qui leur sont imposées obligent les responsables de ces masters, pour pouvoir exister, à trouver des arrangements, contourner les règles établies, et ce faisant, à inventer des formes pionnières d’enseignement. Cependant, tous ne s’engagent pas dans cette voie.
  • Vicente Santiago, Orrantia Jose & Verschaffel Lieven (2007). Influence of situational and conceptual rewording on word problem solving. The British Journal Of Educational Psychology, vol. 77, n° 4, p. 829-48.
    Résumé : Studies on rewording word problems can be grouped into two main groups: situational rewording, in which the situation denoted by the text is described more richly, and conceptual rewording, in which the underlying semantic relations are highlighted.
    Mots-clés : résolution de problèmes.

  • Weigel Tanja, Mulder Martin & Collins Kate (2007). The concept of competence in the development of vocational education and training in selected EU member states. Journal Of Vocational Education And Training, vol. 59, n° 1, p. 67–88.
    Mots-clés : Allemagne, Angleterre, compétence, enseignement professionnel, France, Pays-Bas.


  • Winter Bernward, Breitenstein Caterina, Mooren Frank C., et al. (2007). High impact running improves learning. Neurobiology Of Learning And Memory, vol. 87, n° 4, p. 597-609. Doi : 10.1016/j.nlm.2006.11.003
    Résumé : Regular physical exercise improves cognitive functions and lowers the risk for age-related cognitive decline. Since little is known about the nature and the timing of the underlying mechanisms, we probed whether exercise also has immediate beneficial effects on cognition. Learning performance was assessed directly after high impact anaerobic sprints, low impact aerobic running, or a period of rest in 27 healthy subjects in a randomized cross-over design. Dependent variables comprised learning speed as well as immediate (1 week) and long-term (>8 months) overall success in acquiring a novel vocabulary. Peripheral levels of brain-derived neurotrophic factor (BDNF) and catecholamines (dopamine, epinephrine, norepinephrine) were assessed prior to and after the interventions as well as after learning. We found that vocabulary learning was 20 percent faster after intense physical exercise as compared to the other two conditions. This condition also elicited the strongest increases in BDNF and catecholamine levels. More sustained BDNF levels during learning after intense exercise were related to better short-term learning success, whereas absolute dopamine and epinephrine levels were related to better intermediate (dopamine) and long-term (epinephrine) retentions of the novel vocabulary. Thus, BDNF and two of the catecholamines seem to be mediators by which physical exercise improves learning.
    Mots-clés : Arousal, Brain-derived neurotrophic factor, Catecholamines, Dopamine, Epinephrine, Language, Learning, Memory consolidation, Physical exercise.
  • Wolff Susan J. (2007). Project-Based Learning: A Learning Strategy for Acquiring 21st Century Skills. Educational Facility Planner, vol. 42, n° 1, p. 8–11.
    Résumé : In today's world, learning is not confined to a classroom, school or college, and is an essential part of everyday lives and continues throughout life. New technologies have created additional avenues and enhancements for learning. Creating environments that embrace communities, celebrate cultural differences, nurture and hone practical and advanced skills, and encourage innovation and collaboration is the implicit challenge in designing 21st century education facilities.
    Mots-clés : apprentissage par projet, coopération.
  • Wolff Susan J. (2007). Project-Based Learning: A Learning Strategy for Acquiring 21st Century Skills. Educational Facility Planner, vol. 42, n° 1, p. 8–11.
    Résumé : In today's world, learning is not confined to a classroom, school or college, and is an essential part of everyday lives and continues throughout life. New technologies have created additional avenues and enhancements for learning. Creating environments that embrace communities, celebrate cultural differences, nurture and hone practical and advanced skills, and encourage innovation and collaboration is the implicit challenge in designing 21st century education facilities.
    Mots-clés : coopération.

  • World bank (2007). What is school-based management? (p. 34). Washington (DC) : The International Bank for Reconstruction and Development / The World Bank. Consulté à l'adresse http://siteresources.worldbank.org/EDUCATION/Resources/278200-1099079877269/547664-1099079934475/547667-1145313948551/what_is_SBM.pdf
    Mots-clés : Autonomie des établissements.

  • Wuhl Simon (2007). Discrimination positive et justice sociale. Presses Universitaires de France - PUF.


  • Yorke Mantz & Knight Peter (2007). Evidence-informed pedagogy and the enhancement of student employability. Teaching In Higher Education, vol. 12, n° 2, p. 157-170. Doi : 10.1080/13562510701191877
    Résumé : Claims are frequently made that practice should be based on evidence. However, the nature of what should count as ‘evidence’ depends on purpose and context. In the case of curriculum development, decisions may rest on local and provisional evidence. This article takes an area of contemporary political interest—enhancing student employability—and illustrates the point with two examples of the use of survey methods for pedagogical purposes.

2006



  • Albe Virginie (2006). Procédés discursifs et rôles sociaux d’élèves en groupes de discussion sur une controverse socio-scientifique. Revue Française De Pédagogie, n° 157, p. 103-118. Doi : 10.4000/rfp.604


  • Andrieu Bernard (2006). Entretien avec Georges Vigarello. Corps, n° 1, p. 5-10. Doi : 10.3917/corp.001.0005

  • Ansari Daniel & Coch Donna (2006). Bridges over troubled waters: education and cognitive neuroscience. Trends In Cognitive Sciences, vol. 10, n° 4, p. 146-151. Doi : 10.1016/j.tics.2006.02.007
    Résumé : Recently there has been growing interest in and debate about the relation between cognitive neuroscience and education. Our goal is to advance the debate beyond both recitation of potentially education-related cognitive neuroscience findings and the claim that a bridge between fields is chimerical. In an attempt to begin a dialogue about mechanisms among students, educators, researchers and practitioner-scientists, we propose that multiple bridges can be built to make connections between education and cognitive neuroscience, including teacher training, researcher training and collaboration. These bridges--concrete mechanisms that can advance the study of mind, brain and education--will benefit both educators and cognitive neuroscientists, who will gain new perspectives for posing and answering crucial questions about the learning brain.
    Mots-clés : Brain, Humans, neurosciences, Research Personnel, TEACHING.


  • Arbaugh Fran, Lannin John, Jones Dustin L., et al. (2006). Examining instructional practices in Core-Plus lessons: implications for professional development. Journal Of Mathematics Teacher Education, vol. 9, n° 6, p. 517-550. Doi : 10.1007/s10857-006-9019-3
    Résumé : In the research reported in this article, we sought to understand the instructional practices of 26 secondary teachers from one district who use a problems-based mathematics textbook series (Core-Plus). Further, we wanted to examine beliefs that may be associated with their instructional practices. After analyzing data from classroom observations, our findings indicated that the teachers’ instructional practices fell along a wide continuum of lesson implementation. Analysis of interview data suggested that teachers’ beliefs with regard to students’ ability to do mathematics were associated with their level of lesson implementation. Teachers also differed, by level of instructional practices, in their beliefs about appropriateness of the textbook series for all students. Results strongly support the need for professional development for teachers implementing a problems-based, reform mathematics curriculum. Further, findings indicate that the professional development be designed to meet the diverse nature of teacher needs.
    Mots-clés : Core-Plus, curriculum implementation, instructional practices, Mathematics Education, Philosophy of Education, Professional development, secondary mathematics teachers, teacher education, TEACHING.

  • Arshavsky Yuri I (2006). "The seven sins" of the Hebbian synapse: can the hypothesis of synaptic plasticity explain long-term memory consolidation? Progress In Neurobiology, vol. 80, n° 3, p. 99-113. Doi : 10.1016/j.pneurobio.2006.09.004
    Résumé : Memorizing new facts and events means that entering information produces specific physical changes within the brain. According to the commonly accepted view, traces of memory are stored through the structural modifications of synaptic connections, which result in changes of synaptic efficiency and, therefore, in formations of new patterns of neural activity (the hypothesis of synaptic plasticity). Most of the current knowledge on learning and initial stages of memory consolidation ("synaptic consolidation") is based on this hypothesis. However, the hypothesis of synaptic plasticity faces a number of conceptual and experimental difficulties when it deals with potentially permanent consolidation of declarative memory ("system consolidation"). These difficulties are rooted in the major intrinsic self-contradiction of the hypothesis: stable declarative memory is unlikely to be based on such a non-stable foundation as synaptic plasticity. Memory that can last throughout an entire lifespan should be "etched in stone." The only "stone-like" molecules within living cells are DNA molecules. Therefore, I advocate an alternative, genomic hypothesis of memory, which suggests that acquired information is persistently stored within individual neurons through modifications of DNA, and that these modifications serve as the carriers of elementary memory traces.
    Mots-clés : Animals, Brain, Humans, Learning, Memory, Models, Neurological, Neural Pathways, Neuronal Plasticity, Neurons, Synapses.


  • Arthaud Paul (2006). Création et utilisation de ressources pédagogiques sur support numérique pour l'apprentissage d'une L2 : quelles compétences pour l'enseignant ? Alsic. Apprentissage Des Langues Et Systèmes D'information Et De Communication, n° Vol. 9, p. . Doi : 10.4000/alsic.294
    Résumé : À l'Université de Technologie de Belfort-Montbéliard, des ressources pédagogiques sur support numérique ont été créées afin d'être intégrées au dispositif d'enseignement d'une UV d'anglais destinée à des élèves-ingénieurs. Dans le cadre d'une recherche-action, la nature et la fonction de ces ressources ont été établies à la lumière de connaissances théoriques, et les effets de leur intégration ont fait l'objet de mesures. Cet article se concentre sur les compétences qui ont été requises pour mettre en place ces ressources : compétences dans les domaines de la didactique des langues et de la création de pages HTML. Une ébauche de référentiel métier est proposée. Même si les résultats de cette expérience semblent positifs, la question demeure de savoir s'il est possible d'être en même temps enseignant et concepteur de ressources sur support numérique. Des éléments de réponse se trouvent peut-être davantage du côté de la gestion du temps, de la motivation et des savoir-faire relationnels que du seul côté des compétences informatiques. Cette expérience n'a nullement pour vocation de fixer les règles d'un exemple à suivre. Néanmoins, elle illustre le fait que la recherche-action peut être un moyen efficace de canaliser la diversité des motivations des enseignants impliqués dans des démarches innovantes et de promouvoir la responsabilité déontologique et épistémologique, ce qui contribuera à l'amélioration des pratiques d'enseignement.
    Mots-clés : recherche-action, référentiel métier, responsabilité, TICE.
  • Audigier François, Crahay Marcel & Dolz Joaquim (2006). En quoi les curriculums peuvent-ils être objets d'investigations scientifiques ? In  François Audigier, et al. (Éd.), Curriculum, enseignement et pilotage (p. 7–37). Bruxelles : De Boeck.
    Résumé : Dans cette introduction à l'ouvrage, les trois auteurs dressent un bref panorama du débat autour du curriculum depuis l'apparition du concept depuis la fin des années 70.
    Mots-clés : compétence, curriculum.


  • Aunola Kaisa, Leskinen Esko & Nurmi Jari-Erik (2006). Developmental dynamics between mathematical performance, task motivation, and teachers' goals during the transition to primary school. The British Journal Of Educational Psychology, vol. 76, n° 1, p. 21–40. Doi : 10.1348/000709905X51608
    Résumé : It has been suggested that children's learning motivation and interest in a particular subject play an important role in their school performance, particularly in mathematics. However, few cross-lagged longitudinal studies have been carried out to investigate the prospective relationships between academic achievement and task motivation. Moreover, the role that the classroom context plays in this development is largely unknown.
    Mots-clés : contenus de l'éducation, Finlande, mathématiques, motivation.

  • Balanskat Anja, Blamire Roger & Kefala Stella (2006). The ICT impact report. Bruxelles : Commission Européenne. Consulté à l'adresse http://ec.europa.eu/education/doc/reports/doc/ictimpact.pdf
  • Apprendre à écrire au collège dans toutes les disciplines (2006). Apprendre à écrire au collège dans toutes les disciplines (C. Barré-de Miniac & Y. Reuter, Éd.). Lyon : Institut national de recherche pédagogique (INRP).
    Résumé : Apprendre à écrire et écrire pour apprendre.Cet ouvrage repose sur l'idée, largement répandue dans les milieux de recherche, mais aussi dans les Instructions officielles, que ces deux activités sont complémentaires. Mais, s'il y a consensus sur la nécessité d'articuler apprentissages disciplinaires et écriture, force est de constater la difficulté à mettre en œuvre ce principe dans la réalité des classes. Quelles situations mettre en place ? Quelles tâches d'écriture proposer aux élèves ? Comment évaluer ces productions ? Voilà quelques questions auxquelles répond cet ouvrage en proposant des séquences didactiques qui articulent l'écriture et les apprentissages dans quatre disciplines au collège : histoire-géographie ; mathématiques ; sciences expérimentales et français.Précédant ou ponctuant la présentation de ces séquences, des analyses des Instructions officielles et des questionnaires auprès des élèves et des enseignants permettent de mieux comprendre les enjeux et les difficultés rencontrées. Cet ouvrage intéressera les chercheurs en didactique du français, des mathématiques, des sciences expérimentales et d'histoire-géographie. Mais il constitue également un outil précieux pour les enseignants et les formateurs d'enseignants de collège dans les quatre disciplines concernées. E
    Mots-clés : compétence, écriture, enseignement secondaire, interdisciplinarité, littératie, Socle commun.
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