Veille If?

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Bibliographie de la veille de l’Ifé

2020



  • Poncelet Débora, de Chambrier Anne-Françoise, Tinnes-Vigne Mélanie, et al. (2020). Pratiques éducatives parentales et premières compétences en numératie des enfants d’âge préscolaire selon le niveau socio-économique et culturel des familles. Revue Internationale De L'éducation Familiale, vol. 47, n° 1, p. 119-149. Doi : 10.3917/rief.047.0119
    Résumé : Les compétences en numératie des jeunes élèves sont prédictives de leur réussite scolaire et socio-professionnelle ultérieure, et les élèves qui entrent à l’école primaire avec de faibles connaissances sur le nombre ont tendance à rester en retard mathématique par rapport à leurs pairs plus tard dans leur scolarité. Les données disponibles montrent que les premières compétences numériques sont influencées par le background familial ainsi que par les pratiques familiales en matière de numératie. Toutefois, les études ayant cherché à comprendre précisément ces liens sont peu nombreuses. Au départ de données luxembourgeoises, suisses, belges et françaises sur les compétences numériques de 644 enfants de 4 à 6 ans et de 388 questionnaires parentaux, la présente étude vise à mieux identifier les pratiques éducatives parentales et les caractéristiques du background familial qui sont associées aux compétences en numératie des jeunes enfants. D’une part, les résultats mettent en évidence que la fréquence des activités informelles à domicile semble propice au développement des premières compétences mathématiques, et ce quel que soient l’âge des enfants et le niveau socio-économique et culturel des parents. D’autre part, il ressort que les parents cherchent à se rapprocher de l’école lorsque leur enfant présente des difficultés d’apprentissage en mathématiques. Les implications de ces différents constats sont discutées en termes d’interventions scolaires possibles.
    Mots-clés : arrière-fond familial, numératie, pratiques éducatives parentales, préscolaire.

  • Ponnou Sébastien (2020). Hyperactivité/TDAH : trouble scandale. Sociographe, n° 72, p. 79-93.
    Résumé : L’hyperactivité met en exergue les impasses des approches biomédicales des troubles mentaux et ouvre sur la nécessité de pratiques alternatives qui font leur preuve au quotidien dans l’accueil de la souffrance de l’enfant et de ses parents. Or, il existe en France une tradition psychanalytique et clinique qui nourrit encore la psychiatrie et la psychopathologie française, les dispositifs institutionnels, ainsi que la formation universitaire et professionnelle. Encore faut-il que ces espaces de travail ne soient pas mis à mal par un lobbying fardé de pseudo-scientificité, et que le principe de libre choix de la méthode de soin en vigueur soit respecté.


  • Poucet Bruno (2020). Chapitre 6. L’enseignement privé scolaire hors contrat : refuge ou refus de l’école ? In  Julien Cahon (Éd.), Refus et refusés d’école (p. 89-104). Presses universitaires de Grenoble.


  • Poupeau Coline & Moreau Christophe (2020). Espaces de vie et climat scolaire : l’appropriation des espaces et la place des adolescents au collège. Géocarrefour, vol. 94, n° 1, p. . Doi : 10.4000/geocarrefour.14374
    Résumé : À travers cet article, nous présentons les premiers éléments de connaissance issus d’une expérimentation sur le climat scolaire qui a lieu dans 10 collèges de l’agglomération nantaise, de 2017 à 2021. Nous revenons en introduction sur l’expérimentation qui est actuellement en cours en Loire-Atlantique (1). Nous présentons nos questionnements autour du climat scolaire sous le prisme particulier des espaces de vie dans les établissements et du bien-être des élèves (2). Sont ensuite présentés les constats qui ressortent en termes d’aménagement des espaces d’accueil et de vie des collégiens, et concernant le vécu scolaire des adolescents au sein de ces espaces (3). Une analyse sur l’appropriation des lieux d’accueil et de vie par les adolescents aborde les différents enjeux (éducatifs, pédagogiques et sociaux) auquel elle fait référence, et décrit quelques outils, démarches et pratiques inspirantes dans le sens d’une amélioration du climat scolaire et du bien-être des collégiens (4).


  • Proctor Rachel, Guell Cornelia, Wyatt Katrina, et al. (2020). What is the evidence base for integrating health and environmental approaches in the school context to nurture healthier and more environmentally aware young people? A systematic scoping review of global evidence. Health &Amp; Place, vol. 64, p. 102356. Doi : 10.1016/j.healthplace.2020.102356
    Résumé : This scoping review collates empirical and gray literature that examines how schools are acting to nurture healthier and more environmentally aware young people through integrated approaches. Over the last twenty years, integration has been increasing within school contexts. Approaches include teaching and learning, physical environmental adaptations, developing ecologically focused policy, and reorienting wider school culture. We noted a developing discourse around what constitutes evidence in this emerging interdisciplinary field. Developing a better understanding of integrated approaches and an evidence base of what works and how could inform interdisciplinary collaboration and enable a clearer message to be communicated to stakeholders about how the school context can nurture healthier and more environmentally aware young people.
    Mots-clés : Education, Environment, Health, School, Scoping review, Sustainability.

  • Raatikainen Kaisa, Juhola Katja, Huhmarniemi Maria, et al. (2020). “Face the cow” : reconnecting to nature and increasing capacities for pro-environmental agency. Ecosystems And People, vol. 16, p. . Doi : 10.1080/26395916.2020.1817151
    Résumé : Arts-based practices can support sustainability, combined with research that points out needs for intervention. We practiced environmental sensitivity and dialogic art with fifth-grade school pupils as part of an International Socially Engaged Art Symposium (ISEAS2019). Using arts-based action research methodology, our case study focused on the opportunities of arts-based environmental education in advancing the management of meadows and wood-pastures. We explored nature connectedness and pro-environmental mindsets and behaviors among the pupils and artists/researchers. The artistic results encompassed the dialogic interactions of the intervention, exhibited artworks, and audiovisual documentation. Using the leverage points framework, we detected key levers in conservation of meadows and wood-pastures, based on literature and the current study through a content analysis on the collected reflective materials. The participants emphasized engaging with agricultural nature in multiple ways, through doing and feeling. Arts-based practices allowed participants to recognize their corporality and develop an experiental, expressive, and informed connection with nature. Based on discussions on the general ideologies and values underlying the intervention, we conclude that promoting a stewardship philosophy towards agricultural nature would benefit its conservation. Arts-based environmental education has great potential in advancing such transition, if the multidimensionality of the interaction between people and nature is acknowledged.

  • Racicot Audrey (2020). Sexualité, diversité sexuelle et diversité de genre à l'adolescence : le point de vue des intervenant.es sociales, leur contexte de pratique et les discours en présence (PhD Thesis). Université du Québec à Montréal.


  • Raimondi Martine Janner (2020). Expérience sensible du corps de chair et phénoménologie de l’événement : vers une éthique de la délicatesse. Questions Vives. Recherches En Éducation, n° N° 34, p. . Doi : 10.4000/questionsvives.5483
    Résumé : Lorsqu’en recherche, l’objectif consiste à prendre en compte les expériences vécues aux tréfonds d’un corps de chair, rapidement la dimension sensible des éprouvés et des apprentissages en lien avec une intelligence pratique reliée à des événements situés dans le temps, un lieu, un contexte et un territoire, émerge. Revisitant à nouveaux frais le constat de Rancière (2000) concernant le partage du sensible, c’est-à-dire « la répartition des parts et des places » fondée « sur un partage des es...


  • Rainville Paul-Etienne (2020). De l’égalité formelle à l’égalité réelle: L’approche systémique du racisme et les luttes pour les droits humains au Québec. Nouvelles Pratiques Sociales, vol. 31, n° 2, p. 228. Doi : 10.7202/1076653ar


  • Ramond Quentin & Oberti Marco (2020). Housing tenure and educational opportunity in the Paris metropolitan area. Housing Studies, p. 1-21. Doi : 10.1080/02673037.2020.1845304
    Résumé : This paper examines the relationship between housing tenure and educational opportunities in the Paris metropolitan area. Using census microdata, we show that the middle classes face uneasy trade-offs between housing tenure and access to attractive educational resources. Living in high-quality school contexts is associated with renting, whereas access to homeownership mostly unfolds in poor-performing school areas. This tension is not observed for other social strata. Based on fieldwork conducted in Paris suburbs, we highlight the interweaving of middle-class housing and school choices. Some families may use the rental sector to live close to attractive schools. In mixed neighbourhoods, homeowners either choose the local school or opt for circumvention strategies. Because of the dramatic increase of housing prices, the interplay between housing tenure and the unequal geography of education is crucial to understand social stratification and social mobility patterns in large cities, particularly among the middle classes, as well as to improve public policies aimed at reducing housing and school inequalities.
    Mots-clés : education, Housing tenure, inequality, middle classes, segregation.

  • Ravez Claire (2020, avril 8). Développer le(s) sens de l’autonomie à l’école … et à la maison ? [Billet].
    Résumé : Après le lancement d’une première série d’articles sur les relations entre parents et école dans cette période particulière, l’équipe Veille & Analyses poursuit sa réflexion par une deuxième série d’articles s’intéressant aux élèves et aux conditions dans lesquelles ils et elles peuvent poursuivre leur travail personnel, actuellement hors la classe : cet article porte sur la notion … Continuer la lecture de Développer le(s) sens de l’autonomie à l’école … et à la maison ? →

  • Rayou Patrick & Ria Luc (2020). La forme scolaire en confinement. Enseignants et parents à l'épreuve de l'enseignement à distance. Formation Et Profession : Revue Scientifique Internationale En Éducation.

  • REDISCO (2020). Établissements privés sous contrat et diversité socio-culturelle - Séminaire N°12 – compte-rendu. [Billet].
    Résumé : Le douzième séminaire ReDISCO, organisé par le laboratoire Education, Cultures, Politiques (ECP), a eu lieu lieu le mardi 3 novembre 2020.  Établissements privés sous contrat et diversité socio-culturelle Deux interventions ont eu lieu : Martine COHEN, Sociologue émérite du CNRS, HDR, membre associée du Laboratoire Groupe Sociétés, Religions, Laïcités (GSRL) – Les écoles juives … Continuer la lecture de Séminaire N°12 – compte-rendu →


  • Reisdorf Bianca & Rhinesmith Colin (2020). Digital Inclusion as a Core Component of Social Inclusion. Social Inclusion, vol. 8, n° 2, p. 132-137. Doi : 10.17645/si.v8i2.3184
    Résumé : There is a large body of research that has examined digital inequities, inequalities, and divides—i.e., those countries, communities, and individuals digitally left behind or disadvantaged. Whereas we know quite a lot about what is lacking and for whom, there is less focus on what works to alleviate these inequalities and divides in a variety of cultural contexts. This thematic issue brings together scholarship on digital inclusion initiatives and research from over 20 countries and in the context of numerous aspects, including different types of initiatives as well as different types of target audiences for these initiatives. Each article provides unique insights into what does and does not work in various communities, making recommendations on what could be done to improve the examined initiatives. We hope that the breadth and depth of articles presented here will be useful not just for academic audiences seeking to broaden their understanding of digital inclusion and ‘what can be done’ rather than focusing on ‘what is amiss,’ but also for policymakers and digital inclusion initiatives who are eager to expand and advance their digital inclusion work within their communities.


  • Reisdorf Bianca & Rhinesmith Colin (2020). Digital Inclusion as a Core Component of Social Inclusion. Social Inclusion, vol. 8, n° 2, p. 132-137. Doi : 10.17645/si.v8i2.3184
    Résumé : Bianca Reisdorf, Colin Rhinesmith


  • Reiss Michael J. (2020). Biology education – progress or retreat? Journal Of Biological Education, vol. 54, n° 5, p. 461-462. Doi : 10.1080/00219266.2020.1829441

  • Renahy Nicolas & Sorignet Pierre-Emmanuel (2020). Introduction. Pour une sociologie du mépris de classe. Societes Contemporaines, n° 119, p. 5-32.

  • Reverdy Catherine (2020). Apprendre et coopérer en classe. Lyon : ENS de Lyon. Consulté à l'adresse http://veille-et-analyses.ens-lyon.fr/Edubref/detailsEdubref.php?parent=accueil&edubref=7


  • Ria Luc & Rayou Patrick (2020). La forme scolaire en confinement : enseignants et parents à l’épreuve de l’enseignement à distance. Formation Et Profession : Revue Scientifique Internationale En Éducation, vol. 28, n° 4, p. 1-11. Doi : 10.18162/fp.2020.675
    Résumé : Confined to their homes, educators have shifted the traditional teaching centre of gravity to the family. Are the resultant adjustments temporary, or do they foreshadow major and lasting changes in education delivery? Two qualitative studies were conducted in teachers and parents of students aged 7 to 15 years. Results show old tensions arising in the relationships between in and outside of class, along with new tensions over the digital methods that are meant to restore learning continuity. The results also point to promising long-term solutions that integrate a diversity of perspectives on education.
    Mots-clés : activités d’enseignement apprentissage, enseignement à distance, formation des enseignants, Forme scolaire, Learning mode, remote learning, teacher training, teaching and learning activities.

  • Richard-Bessette Sylvie (2020). Lexique sur les différences sexuelles, le féminisme et la sexualité.
    Résumé : LEXIQUE SUR LES DIFFÉRENCES SEXUELLES, LE FÉMINISME ET LA SEXUALITÉ anciennement hébergé sur un site à l'UQAM Sylvie Richard-Bessette, prof. de psychologie, Cégep André-Laurendeau dernière mise à jour: 25 août 2020 Les principaux concepts utilisés dans les cours sont définis ici. Plusieurs autres concepts se retrouvent dans le Lexique de psychologie.


  • Romero Margarida & Sanchez Éric (2020). Apprendre en jouant. Paris : Retz.
    Résumé : Un nouveau titre qui questionne la place du jeu dans la pédagogie, au sein de la collection Mythes et réalités, qui décrypte les idées reçues qui alimentent les débats en matière d’éducation.


  • Roques Marjorie, Rousselet Camille & Sinanian Alexandre (2020). Théâtre de l’opprimé et groupe multifamille : un dispositif de prise en charge original. Le Journal Des Psychologues, vol. 382, n° 10, p. 31-37. Doi : 10.3917/jdp.382.0031


  • Roth Xavier, Barthes Angela & Cohen Joanna (2020). Plaidoyer pour les antivaleurs. Penser L’éducation. Philosophie De L’éducation Et Histoires Des Idées Pédagogiques, n° 47, p. 95-114. Doi : 10.4000/pensereduc.323
    Résumé : On assiste actuellement à une multiplication de propositions d’« éducations à », dont l’objectif explicite est de faire évoluer les comportements. Mais au nom de quoi ces comportements devraient-ils évoluer ? Sur quels fondements s’appuie-t-on pour disqualifier les attitudes existantes et en légitimer de nouvelles ? Quid de la justification des « éducations à » et de leur forte dimension normative ? Empruntant aussi bien à l’approche analytique anglo-saxonne qu’à l’épistémologie de Canguilhem, cet article vise à justifier une stratégie didactique qui soit propre aux « éducations à ». Il s’appuie pour ce faire sur une analyse du concept de « norme », qui révèle le rôle des antivaleurs pour donner sens aux valeurs. L’éducation au patrimoine, prise entre une justification absolutiste et une justification relativiste des contenus à apprendre, illustrera notre propos.


  • Rousell David & Cutter-Mackenzie-Knowles Amy (2020). A systematic review of climate change education: giving children and young people a ‘voice’ and a ‘hand’ in redressing climate change. Children's Geographies, vol. 18, n° 2, p. 1-18. Doi : 10.1080/14733285.2019.1614532
    Résumé : The reality of anthropogenic climate change has been established ‘beyond reasonable doubt’ by leading scientists worldwide. Applying a systematic literature review process, we analysed existing literature from 1993 to 2014 regarding climate change education for children and young people, with the aim of identifying key areas for further research. While a number of studies have indicated that young people’s understandings of climate change are generally limited, erroneous and highly influenced by mass media, other studies suggest that didactic approaches to climate change education have been largely ineffectual in affecting students’ attitudes and behaviour. The review identifies the need for participatory, interdisciplinary, creative, and affect-driven approaches to climate change education, which to date have been largely missing from the literature. In conclusion, we call for the development of new forms of climate change education that directly involve young people in responding to the scientific, social, ethical, and political complexities of climate change.
    Mots-clés : children and young people, Climate change education, creativity, participation, student understandings, systematic review.


  • Rowe Emma & Perry Laura B. (2020). Inequalities in the private funding of public schools: parent financial contributions and school socioeconomic status. Journal Of Educational Administration And History, n° 52, p. 42-59. Doi : 10.1080/00220620.2019.1689234
    Résumé : Parent involvement in their child’s schooling is routinely celebrated and emphasised in government education policy in many countries. We take a critical lens to examining parent involvement by investigating voluntary parent fees in public secondary schools, and how these fees are patterned by school socioeconomic status (SES). In Australia, where this study is located, public schools may request ‘voluntary’ fees from parents to enhance education programmes and facilities. As public schools are increasingly situated in a competitive market, this has arguably augmented pressure for schools and their communities to generate funds. Our findings show large inequalities between public schools, with high-SES schools enjoying more than four times parent-generated income than low-SES schools. Parent financial contributions are a form of structural inequality that benefits socially advantaged students and schools, potentially serving as both a cause and consequence of socially segregated schooling. We conclude with recommendations for policy.
    Mots-clés : fundraising, Parent fees, privatisation, public schools, school segregation, school socioeconomic status (SES), voluntary parent fees.

  • Sahin O., Salim H., Suprun E., et al. (2020). Developing a Preliminary Causal Loop Diagram for Understanding the Wicked Complexity of the COVID-19 Pandemic. Syst. Doi : 10.3390/systems8020020
    Résumé : A preliminary causal loop diagram of the COVID-19 pandemic was designed to explore its influence on socio-economic systems and suggests governments need to consider “deep” leverage points that can be realistically maintained over the long-term and cause a fundamental change. COVID-19 is a wicked problem for policy makers internationally as the complexity of the pandemic transcends health, environment, social and economic boundaries. Many countries are focusing on two key responses, namely virus containment and financial measures, but fail to recognise other aspects. The systems approach, however, enables policy makers to design the most effective strategies and reduce the unintended consequences. To achieve fundamental change, it is imperative to firstly identify the “right” interventions (leverage points) and implement additional measures to reduce negative consequences. To do so, a preliminary causal loop diagram of the COVID-19 pandemic was designed to explore its influence on socio-economic systems. In order to transcend the “wait and see” approach, and create an adaptive and resilient system, governments need to consider “deep” leverage points that can be realistically maintained over the long-term and cause a fundamental change, rather than focusing on “shallow” leverage points that are relatively easy to implement but do not result in significant systemic change.


  • Savard Isabelle (2020). Évolution des pratiques en technologie éducative et en formation à distance. Distances Et Médiations Des Savoirs. Distance And Mediation Of Knowledge, n° 31, p. . Doi : 10.4000/dms.5577
    Résumé : Introduction Le texte de cadrage m’a d’abord amenée à porter un regard rétrospectif sur mes années d’expérience en technologie éducative. C’est au début des années 90 que je fis la découverte de ce domaine, qui meuble mon emploi du temps depuis. La planification systématique et systémique de systèmes d’apprentissage fut une découverte pour moi, alors que je venais pourtant de terminer un baccalauréat en enseignement. Je m’étais dit à l’époque que la technologie éducative, et plus particulière...


  • Schröder Laura-Marie U., Wals Arjen E. J. & van Koppen C. S. A. (Kris) (2020). Analysing the state of student participation in two Eco-Schools using Engeström’s Second Generation Activity Systems Model. Environmental Education Research, vol. 26, n° 8, p. 1088-1111. Doi : 10.1080/13504622.2020.1779186
    Résumé : This research investigates the state of student participation in the Eco-Schools programme in two selected secondary schools located in Spain and the Netherlands. The focus is on understanding the levers of student participation and of the factors leading to a whole-school approach. Engeström’s Second Generation Activity Systems Model is used as an analytical framework. The study also reflects on the merits and shortcomings of this framework. The analysis of the two cases revealed contradictions in the intended effect of the Eco-School programme on fostering student-led change towards sustainability and a whole-school approach. The research suggests that student participation in Eco-School programme can be fostered by using an activity-based ‘whole institution’ approach that interlinks a reflective and action-based procedure, by adapting the students’ learning environment according to their needs and capabilities, by providing for close teacher guidance in Eco-School activities and establishing good student-teacher-relationships, and, finally, by incorporating the Eco-School programme into the school’s overall educational framework.
    Mots-clés : Cultural-Historical-Activity-Theory (CHAT), Eco-Schools programme, Education for Sustainable Development (ESD), student-led change.


  • Simonian Stéphane (2020). Approche écologique des environnements instrumentés : comprendre le phénomène d’affordance socioculturelle. Savoirs, vol. 52, n° 1, p. 93-108. Doi : 10.3917/savo.052.0093
    Résumé : Les Varia de ce 52e numéro de la revue Savoirs sont composés de quatre articles de recherche suivis d’une contribution dans la rubrique Enjeux théoriques, ainsi que de 3 comptes-rendus de lecture. Nous pourrions en retenir les mots clés suivants : formation, professionnalisation, compétences, expérience. Munis de cette boussole aux 4 pôles, nous pouvons pérégriner d’un texte à l’autre. Le premier texte de V. Ciabanu-Gout s’intéresse à La professionnalisation du créateur d’entreprise entrevue à travers le lien instauré entre la découverte du monde de l’entreprise et la découverte de soi. Une seconde contribution de C. Archieri et P-Y. Jaouen s’intéresse à la Configuration d’action de formation à l’épreuve de l’approche sociotechnique à travers une étude de cas dans un fablab (laboratoire de fabrication). Dans un troisième article, F. Dubois s’intéresse au développement des compétences des dirigeants d’entreprise de tourisme sportif et plus spécialement au rôle des objets techniques et du processus de genèse instrumentale. Dans le quatrième article, un collectif d’auteurs et d’autrices (C. Dejaegher, S. Noël, J. Rappe, M. André, Y. Depluvrez et P. Schilling), s’est intéressé au Cours intitulé Didactique professionnelle et formation initiale des enseignants dispensé dans le cadre d’un Master en Sciences de l’éducation destiné aux étudiants-enseignants. La recherche présentée vise à étudier les phases de développement des futurs formateurs et formatrices d’enseignants. Dans la rubrique Enjeux théoriques S. Simonian, dans son papier intitulé Approche écologique des environnements instrumentés : comprendre le phénomène d’affordance socioculturelle met en débat la question de l’affordance à travers l’intérêt qu’il lui porte. L’affordance est un néologisme d’origine anglosaxonne signifiant potentialité.
    Mots-clés : affordance, artefact, écologie, environnement.


  • Skarstein Tuula H. & Skarstein Frode (2020). Curious children and knowledgeable adults – early childhood student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. International Journal Of Science Education, vol. 42, n° 2, p. 310-328. Doi : 10.1080/09500693.2019.1710782
    Résumé : This study investigates early childhood (EC) student-teachers’ species identification skills and their views on the importance of species knowledge. The study used a mixed methods approach, including a species identification test and a questionnaire, and involved 186 Norwegian EC student-teachers. Our results reveal that species knowledge of first-year students was poor when they entered university. During their first semester, the students learn about common, local species and this knowledge seems to be maintained throughout their studies. The majority of the students had use of species knowledge during their practical training periods in kindergartens and considered species knowledge important for EC teachers as well as for sustainable development. The need for species knowledge was often associated with spontaneously occurring situations initiated by children during nature excursions. The students argued that species knowledge is important for fostering children’s curiosity, increasing their understanding of nature and strengthening their relationship with nature. We hope that this study can illustrate the importance of species knowledge in EC teacher education. It is essential that students acquire both the knowledge and skills to facilitate the variety of learning possibilities that exist in nature and are able to provide children possibilities to learn about the diversity of nature as well as to develop a relationship with it.


  • Soga Masashi, Evans Maldwyn J., Yamanoi Takahiro, et al. (2020). How can we mitigate against increasing biophobia among children during the extinction of experience? Biological Conservation, vol. 242, p. 108420. Doi : 10.1016/j.biocon.2020.108420
    Résumé : The ‘extinction of experience’ – the loss of direct interactions between people and nature – has the potential to increase negative attitudes towards nature (‘biophobia’). Increased biophobia has implications for biodiversity conservation, because it may lead to a reduced motivation to protect wild animals and their habitats. If biophobia among today's children is carried into adulthood, it may negatively affect future biodiversity conservation policy and outcomes. We conducted a large-scale questionnaire survey of schoolchildren in Japan, exploring several factors influencing their levels of biophobia (dislike, disgust, fear, and perceived danger) towards common invertebrates. Children's level of biophobia was negatively associated with their frequency of nature experiences and knowledge of invertebrates. It was positively associated with family members' biophobia and the degree of urbanisation surrounding the children's school. Our results suggest that the extinction of experience is likely to increase biophobia in children in the future. However, our findings also suggest that other factors can be used as counterbalances against its negative effects.
    Mots-clés : Biodiversity conservation, Connection to nature, Human-nature interactions, Nature relatedness, Personalised ecology, Urban ecology, Urban greenspace.

  • Soury-Lavergne Sophie (2020). La géométrie dynamique pour l'apprentissage et l'enseignement des mathématiques. Cnesco-Cnam. Consulté à l'adresse https://www.cnesco.fr/numerique-et-apprentissages-scolaires/


  • Tellier Marion (2020). Socialisation du groupe-classe au temps de la distanciation sociale. Formation Et Profession : Revue Scientifique Internationale En Éducation, vol. 28, n° 4, p. 1-15. Doi : 10.18162/fp.2020.681
    Résumé : Positive group dynamics are essential for maintaining learner attention in virtual classrooms. This article reports on two remote learning experiments during the 2020 pandemic: remote delivery of a course that was initially held in person with a group that knew each other, and the design of an innovative remote learning module. In both cases, successful online interactions and group cohesion were achieved thanks to three pedagogical techniques based on group dynamics: getting acquainted, maintaining a group spirit, and group participation and collaboration.
    Mots-clés : classe virtuelle, cohesion, Dynamique de groupe, Group dynamics.

  • Tenne Yannick (2020). Capital et Idéologie. Thomas Piketty, éditions du Seuil, septembre 2019, 1 198 p. Revue Internationale D’éducation De Sèvres, n° 84, p. 45-47.
    Résumé : Évoquer le livre de Thomas Piketty après la crise pandémique et presque un an après sa parution peut sembler pour le moins incongru, voire en parfait décalage avec les préoccupations du moment. Pourtant, outre que le confinement a permis de lire et relire des livres oubliés dans nos bibliothèques, d’épuiser les piles qui parfois nous rappellent une culpabilité dans nos lectures, cette période, propice en réflexions diverses, permet de penser différemment des écrits lus dans des perspectives a...
  • Thin Daniel (2020). La scolarisation de l'espace familial au quotidien. In  L'éducation aux temps du coronavirus (p. 39-54). Paris : La Dispute.


  • Tolmatcheff Chloé, Bebiroglu Neda & Galand Benoit (2020). L’aménagement des cours de récréation et l’organisation d’espaces de parole permettent-ils de réduire le harcèlement scolaire ? Revue Française De Pédagogie. Recherches En Éducation, n° 209, p. 129-147. Doi : 10.4000/rfp.9846
    Résumé : Cet article présente deux études qui visent à évaluer l’efficacité d’un dispositif de prévention et de lutte contre le harcèlement scolaire basé sur l’aménagement de la cour de récréation, l’organisation d’espaces de parole avec les élèves et l’instauration d’un conseil de discipline. Ces études suivent un plan de recherche quasi-expérimental impliquant un groupe intervention et un groupe témoin ainsi qu’une comparaison pré-test/post-test. Des mesures liées aux violences agies et subies, au climat scolaire, à l’adaptation psycho-sociale des élèves ainsi qu’à la cohésion et à l’efficacité perçue de l’équipe éducative ont été recueillies auprès de plus de 2 000 élèves de 8 à 13 ans et d’une centaine d’enseignants pour l’étude 1, et de 534 élèves de 10 à 12 ans pour l’étude 2. Les résultats convergent pour indiquer l’absence d’effet du dispositif évalué et soulignent l’importance des conditions de mise en œuvre ainsi que la nécessité d’évaluer rigoureusement les programmes avant leur diffusion à large échelle.
    Mots-clés : école, efficacité, évaluation, harcèlement, prévention, violence.


  • Tremblay Réjean, Brunot Nicolas, Fernandez Sylvie, et al. (2020). Guide d’éducation à la sexualité humaine, à l’usage des professionnels. Érès.
    Résumé : Dans une approche de l’éducation cohérente avec la complexité de la sexualité humaine, ce guide présente des outils pratiques permettant la préparation, l’animation et l’évaluation de séances d’éducation sexuelle auprès de tous les publics, à tous les âges de la vie, en milieu scolaire ou en institution. Conçu par une équipe multidisciplinaire, son objectif est de fournir aux professionnels de l’éducation, de l’enseignement, du secteur médico-social, de la prévention… des supports concrets pour accompagner l’échange, la communication, la découverte de la sexualité dans toutes ses dimensions, cognitives, affectives et émotionnelles. Il propose également un modèle d’organisation (financier, réglementaire, éthique, déontologique etc.) nécessaire à la mise en place d’un projet d’éducation sexuelle en institution. Ce guide d’éducation à la sexualité repose sur une organisation structurée avec des fondements théoriques solides issus de différentes disciplines (sociologie, psychologie, philosophie, anthropologie, biologie, etc.) et sur des pratiques pédagogiques réfléchies, nécessitant une formation rigoureuse des intervenants. En accord avec les recommandations de l’OMS, il soutient que l’éducation améliore les connaissances et l’estime de soi, change les attitudes, interroge les normes de genre et les normes sociales, et permet aux sujets de faire des choix conscients et respectueux concernant les relations interpersonnelles et la sexualité.


  • Ulman Anne-Lise (2020). La formation, intervention comprise. Revue De Psychologie Du Travail Et Des Organisations, vol. 26, p. 71-81. Doi : 10.1016/j.pto.2020.01.002
    Résumé : La formation, intervention comprise


  • UNESCO (2020). Rapport mondial de suivi sur l’éducation : Inclusion et éducation : tous, sans exception. UNESCO Bibliothèque Numérique.


  • Unger Shem, Rollins Mark, Tietz Allison, et al. (2020). iNaturalist as an engaging tool for identifying organisms in outdoor activities. Journal Of Biological Education, p. 1-11. Doi : 10.1080/00219266.2020.1739114
    Résumé : We evaluated an emerging smartphone application, iNaturalist, to increase taxonomic identification and engage first-year undergraduate biology majors in outdoor laboratories of aquatic ecosystems (stream and lake ecology) and terrestrial ecosystems (tree and leaf litter ecology). Labs involved identifying organisms using both standard field guides and keys, and comparing taxonomic identifications using the iNaturalist smartphone application derived from student images of organisms. Students were given post-laboratory surveys which assessed their preference for this increasingly popular smartphone application, whether they were more likely to use the application in the future and rate its ability and ease of use to properly identify organisms compared to traditional keys/field guides. This iNaturalist application worked most consistently for students with terrestrial organisms, when images were of sufficient quality. However, when only medium-high to high-quality photos were used, iNaturalist identifications ranged from 92.3% to 97.3% proper biological taxonomic classifications to standard organismal levels for an introductory biology course. Overall, iNaturalist provided greater taxonomic resolution with proper scientific and common names and additional natural history information for many organisms, piquing student interest. Incorporating this smartphone technology may increase identification of local biodiversity and student engagement in the biological sciences.
    Mots-clés : iNaturalist, science learning, smartphone application, species identification, taxonomy.


  • Verquin Savarieau Béatrice & Daguet Hervé (2020). La classe virtuelle synchrone à l'université, un levier de transformation de la professionnalité enseignante? Médiations Et Médiatisations, n° 3, p. 21-38. Doi : 10.52358/mm.vi3.109
    Résumé : Do synchronous online classrooms modify teacher professionality, and what are the resulting transformations? This research conducted with teachers at Forse digital campus at the University of Rouen illustrates that media-based communication devices make possible new ways of intervening for evening classes and teleworking. It is thus the professional teaching act that is questioned in its institutional, epistemic dimensions and the foundation of the expression of professional teaching action such as the absence of the instituting body of the teacher.
    Mots-clés : classe virtuelle synchrone, dispositif de communication médiatisée, formation à distance, intégration technologique, multimodalité, professionnalité enseignante.

  • Villiot-Leclercq Emmanuelle (2020). L’ingénierie pédagogique au temps de la Covid-19. Distances Et Médiations Des Savoirs. Distance And Mediation Of Knowledge, n° 30, p. .
    Résumé : Introduction Dans leur texte de cadrage, Peraya et Peltier (2020) rappellent combien les fondements de l’ingénierie pédagogique au travers des évolutions technologiques, sociétales, et des pratiques individuelles et collectives des étudiants et enseignants, ont été de nombreuses fois remis en cause et interrogés. Dans le contexte de la pandémie mondiale que nous traversons, ils sont cette fois fortement secoués, voire déstabilisés. Invitée en pleine pandémie à répondre aux questions posées pa...

  • Vörös Florian (2020). Dans les coulisses de la masculinité blanche : Introduction. Sciences Humaines, p. 5-23.


  • Wagnon Sylvain (2020). Chapitre 5. L’instruction à domicile, l’ambiguïté d’un refus. In  Julien Cahon (Éd.), Refus et refusés d’école (p. 77-88). Presses universitaires de Grenoble.


  • Wallenhorst Nathanaël (2020). III. Quel paradigme pour éduquer en Anthropocène ? In  Gérald Hess, et al. (Éd.), Humains, animaux, nature (p. 253-265). Paris : Hermann.
    Résumé : L’éthique des vertus met l’accent sur les représentations et les affects qui poussent les personnes à agir, au lieu de se focaliser sur les normes et de se borner à énoncer des interdictions et des obligations. Elle aide ainsi à combler l’écart entre la théorie et la pratique qui est particulièrement dramatique à un moment où les individus comme les États reconnaissent la réalité du changement climatique mais ne parviennent pas à réorienter les modes de production ni à reconvertir l’économie. Quel processus de transformation de soi permet d’avoir du plaisir à consommer autrement et d’acquérir les traits moraux indispensables à la transition écologique ? Celle-ci reposant autant sur le volontarisme politique que sur la capacité des citoyens à modifier leurs styles de vie, il importe aussi de se demander comment articuler le plan individuel et le plan collectif. Enfin, faut-il penser que l’éthique a une dimension universaliste ou souscrire à une approche plus particulariste et contextualisée de la morale ? Telles sont les questions qui réunissent dans ce volume des chercheurs issus de disciplines différentes.

  • Weixler Frédérique (2020). L'orientation scolaire: paradoxes, mythes et défis. Boulogne-Billancourt : Berger-Levrault.
    Mots-clés : Chez l'adolescent, France, Orientation scolaire, Projet.

  • Yagoubi Amina (2020). Culture et inégalités numériques : Usages chez les jeunes au Québec (p. 236). Printemps numérique : Jeunesse QC 2030. Consulté à l'adresse https://www.printempsnumerique.ca/veille/etude/culture-et-inegalites-numeriques-usages-chez-les-jeunes-au-quebec/
    Résumé : Yagoubi, Amina (2020). Cultures et inégalités numériques : usages numériques des jeunes au Québec.


  • Yılmaz Simge, Temiz Zeynep & Karaarslan Semiz Güliz (2020). Children's understanding of human–nature interaction after a folk storytelling session. Applied Environmental Education &Amp; Communication, vol. 19, n° 1, p. 88-100. Doi : 10.1080/1533015X.2018.1517062
    Résumé : The purpose of this study is to investigate how children express human–nature interactions after a folk storytelling session. In order to accomplish this task, a Turkish folk story was told to thirteen five-year-old Turkish preschool children. Subsequently, the children were asked to retell the story and semi-structured interviews related to the story were conducted with each of them. Findings revealed that folk stories like the Nasreddin Hodja story in this study could be a useful means for children to understand interconnections in nature and be respectful and feel empathy towards living things in nature. Teachers and educators should design more environmental storytelling activities for children.

  • Zamzow Jenna & Ernst Julie (2020). Supporting School Readiness Naturally: Exploring Executive Function Growth in Nature Preschools. International Journal Of Early Childhood Environmental Education, vol. 7, n° 2, p. 6-16.
    Résumé : This study utilized the Minnesota Executive Function Scale to quantitatively explore the influence of nature preschools on executive function skills, which are a critical component of school readiness. Executive function skills are malleable skills that allow goal setting and follow through, skills that determine success in school and beyond. Four nature and two non-nature preschools participated in the study. These six preschools shared a child-centered, play-based approach toward supporting holistic development across the domains. The primary difference between the nature and non-nature preschools was in the proportion of the day spent outdoors and the location of the outdoor play time (in nature v. in maintained outdoor settings). Results suggest significant executive function skill growth among the nature preschool participants; this growth was similar to that observed in the non-nature preschool participants. Additionally, children across the nature and non-nature preschools had growth in executive function skills that exceeded what would be expected in typically developing children. Implications for further research are discussed.
    Mots-clés : Child Development, Educational Environment, Executive Function, Natural Resources, Outdoor Education, Preschool Children, Preschool Education, School Readiness.

2019

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