INSTITUT FRANÇAIS DE L'ÉDUCATION

   Vous êtes ici : Accueil » Agenda des colloques » Détails du colloque

Pays : France  Langue(s) : français, anglais 

Re(s)sources 2018 - Comprendre le travail des professeurs à partir de leurs interactions avec les ressources de leur enseignement


Date :  du 28-05-2018 au 30-05-2018

Lieu :  Lyon

Organisation :  Institut français de l'Éducation (IFE)



Programme : 

"L’approche documentaire du didactique s’intéresse à l’étude du travail des professeurs, à partir des interactions avec les ressources qui constituent la matière de leur enseignement. C’est une approche en développement, au carrefour de différents champs, qui a nourri plusieurs projets de recherche, et qui pose de nombreuses questions méthodologiques et théoriques.

Conférences plénières

  • Kenneth Ruthven (University of Cambridge, UK). The construct of  'resource system' as an analytic tool in understanding the work of teaching
  • Ghislaine Gueudet (University of Western Brittany, France). Studying teachers’ documentation work: emergence of a theoretical approach
  • Christine Proust (CNRS, France). What is the reality of teacher’s work, behind the design of mathematics exercises? Lesson from the scribal schools, 4000 years ago
  • Janine Remillard (University of Pennsylvania, USA). Teachers’ Interactions with Resources Across Cultural Boundaries
  • Michèle Artigue (University Paris Diderot). Reflecting on a theoretical approach from a networking perspective: the case of the documentational approach to didactics
  • Takeshi Miyakawa (Joetsu University of Education, Japan) & Binyan Xu (ECNU, China). Teachers collective work inside and outside school as an essential spring of mathematics teachers' documentation: Japanese and Chinese experiences
  • Luc Trouche (ENS de Lyon, France). Evidencing the missing resources of the documentational approach to didactics, towards new programs of research.

Table ronde: Mathematics teachers as designers

Groupes de travail:

  • WG 1. Teachers’ resource systems, their structure, their evolution, their mapping. Coordinators: Jana Trgalova (University of Lyon, France) & Moustapha Sokhna (Université Check Anta Diop, Dakar)
  • WG 2. Analyzing teachers’ work with resources, methodological issues. Coordinators: Catherine Loisy (ENS de Lyon, France) & Hussein Sabra (Université de Reims, France)

  • WG 3: Instrumentation, competencies, design capacity, expertise. Coordinators: Sebastian Rezat (University of Paderborn, Germany) & Carole Le Henaff (University of Western Brittany, France)

  • WG 4: Transitions towards digital resources: change, invariance, and orchestration. Coordinators: Paul Drijvers (Utrecht University, the Netherlands), Verônica Gitirana (Federal University of Pernambuco, Brazil), and John Monaghan (Agder University, Norway & University of Leeds, U.K.)

Date de soummission des contributions : 15 octobre 2017.

Contact : luc.trouche(at)ens-lyon.fr




mot(s) clé(s) :  didactique, enseignant, ressources