Veille et analyses de l'ifé

Entre recherches et pratiques

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Toward healthy schools: health education (part 2)


n° 77, september 2012   

 

Author(s) :  Marie Gaussel

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Abstract : 
After publishing an initial overview (DA 69, December 2011) of recent research on the relationship between education and health, focusing in particular on the role of schools in the transmission of health knowledge, the Service Veille et Analyses of the French Institute of Education has completed the second part of its study of education and health. Beyond the question of the curriculum, recent studies in this area have focused on the implementation of a comprehensive approach to health promotion in educational settings and the conditions of its implementation. Comprehensive approaches aim to influence health behaviors, to change behaviors and to improve academic performance. One implication of this view is that the comprehensive approach needs to be adopted by the educational community as a whole and to be integrated into practice. In concrete terms, how can schools appropriate and adapt programs based on a comprehensive approach, and what do comprehensive programs mean or represent for students and the educational community? Based on a typology of comprehensive approaches to health promotion and education and international examples of recent developments in this area, this new study (DA 77, September 2012) assesses their feasibility and effectiveness by analyzing the impact of recent projects in this area.

Résumé : 
Après avoir publié un premier dossier d'actualité (n°69, décembre 2011) sur les relations entre éducation et santé, en particulier sur la place légitime (ou non) de l'école à transmettre les savoirs en matière de santé, Veille & Analyses propose un deuxième volet sur l'éducation à la santé. Au delà d'une question de curriculum, les chercheurs du champ réfléchissent à l'implantation d'une approche globale de promotion de la santé en contexte scolaire et les conditions de mise en œuvre. L'approche globale a pour objectif d'agir sur les comportements individuels en matière de santé, d’en faire évoluer les expressions et d’influencer positivement les résultats scolaires. Cela signifie également que la communauté éducative dans son ensemble doit adopter cette approche et l’intégrer dans les pratiques. Concrètement, comment un établissement peut-il s’approprier ce type de programme, que cela représente t-il pour la communauté éducative et les élèves ? C'est en présentant une typologie des approches globales en matière de santé et quelques exemples internationaux d'implantations que ce nouveau Dossier d'actualité n°77 du mois de septembre s'interroge sur leur faisabilité et leur efficacité en analysant les impacts des projets mis en œuvre.

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