Veille et analyses de l'ifé

Entre recherches et pratiques

   Vous êtes ici : Accueil » Détails de l'acte

Pays : Chypre  Langue(s) : anglais 

16th EARLI Biennial Conference - 2015 - Towards a reflective society: Synergies between learning, teaching and research


Date :  du 25-08-2015 au 29-08-2015

Lieu :  Limassol

Organisation :  European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

accueillie par Cyprus University of Technology(CUT)



Programme : 

Le colloque abordera l'importance de l'apprentissage et de l'enseignement basés sur la recherche, notamment en montrant le rôle crucial que peuvent avoir les travaux de recherche dans une approche considérant l'apprentissage et l'enseignement, comme mécanismes de promotion de la pensée innovante et créative et vecteur de croissance pour la société.

      Une citoyenneté réflexive prend toute sa part au cœur des sociétés contemporaines. Le 21ème siècle appelle à une redéfinition des formes de connaissances, d'aptitudes et de compétences qui sont nécessaires pour le progrès de nos sociétés. Bien que l'importance des compétences de base et des savoirs disciplinaires ne puisse être ignorée, il est nécessaire de travailler individuellement et collectivement pour accroître la capacité de réflexion de nos sociétés. Cela signifie que les différentes parties prenantes, telles que les apprenants de différents âges et stades, les enseignants à tous les niveaux et les chercheurs doivent se concentrer sur la nécessité d'être réflexifs sur leurs pratiques et la nécessité de synchroniser leurs efforts, afin que tous puissent atteindre l'objectif ambitieux que l'éducation devienne une force dynamique vers une société moderne et innovante.

      CONFERENCE DOMAINS
      Cognitive Science
      Expertise, learning and neuroscience, metacognition, intelligence, cognitive skills, learning approaches, artificial intelligence, individual differences, knowledge creation, creativity, conceptual change, reasoning processes, metacognition, representations, expertise in specific domains.
      Instructional Design
      Instructional strategies, instructional models (e.g., PBL, inquiry learning), classroom management, collaborative and cooperative learning.
      Developmental Aspects of Instruction
      Cognitive, social, emotional and moral development, learning and developmental difficulties, early childhood development.
      Culture, Morality, Religion and Education
      Cultural psychology, cultural diversity in school, multiculturalism in education, peace education, morality, religion and education.
      Motivational, Social and Affective Processes
      Motivation, self-efficacy, self-regulation, emotion, affect, attitudes and beliefs, social aspects of learning, social interaction.

      Keynote speakers:
      - Educating the developing mind: Bridging psychological research with educational practice, Andreas Demetriou, université de Nicosie
      - To err is human? Accuracy and Inaccuracy in Teachers' Perceptions of Students, Anna Sudkamp, université technologique de Dortmund
      - Dialogue and knowledge transformation: Towards a socio-cultural theory of cognitive growth, Christine Howe, université de Cambridge
      - Epistemic Design: Creating Learning Environments to Foster Epistemic Growth, Clark Chinn, université Rutgers
      - Children’s difficulties with text comprehension: From research to practice, Jane Oakhill, université du Sussex
      - Improving Teaching Quality: A Dynamic Approach to Teacher Professional Development, Leonidas Kyriakides, université de Chypre
      - Guiding Inquiry Teaching and Learning: Partnerships, Progress, and Prospects, Marcia Linn, université Berkeley
      - Well-being and academic learning, Tina Hascher, université de Berne
      - Expansive learning across time, space, and hierarchical levels, Yrjö Engeström, univeristé d'Helsinki



      URL :  http://www.earli2015.org/


      mot(s) clé(s) :  alternance et apprentissage, recherche en éducation