Veille If?

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Bibliographie de la veille de l’Ifé

DV-131-Formation_initiale.

2019


  • Gaudry-Lachet Anne (2019). La carrière des enseignants en Europe. Note D'information De La Depp, n° 19.19, p. .
    Abstract: Le troisième rapport du réseau Eurydice sur les enseignants publié en 2018, et relatif aux données institutionnelles de l'année scolaire 2016-2017, s’intitule Les carrières enseignantes en Europe : accès, progression et soutien. Dans le bilan qu’il fait de la profession enseignante en Europe, marquée par des problèmes de pénurie de personnels qualifiés dans certaines disciplines et certains territoires, il fait ressortir les tendances suivantes : en matière de gouvernance, le rôle d’employeur des enseignants est confié aux établissements scolaires dans plus d’un tiers des 43 systèmes éducatifs du réseau Eurydice ; le statut d’enseignant « fonctionnaire », tout aussi répandu que celui de contractuel, est différemment défini selon les pays ; une quotité annuelle de temps est définie pour la formation continue dans près de la moitié des systèmes éducatifs européens ; la moitié des pays offrent à leurs enseignants des perspectives d’évolution professionnelle ; des dispositifs d’évaluation divers sont conçus pour inciter les enseignants à faire preuve de performances professionnelles tout en leur fournissant un retour sur leurs pratiques.

  • Lafontaine Dominique (2019). Europe : en Belgique aussi, la formation des enseignants se transforme. The Conversation.
    Abstract: Alors que la loi Blanquer adoptée à l’Assemblée rebat les cartes de la formation au métier d’enseignant, regard sur une autre réforme européenne, celle menée dans la Communauté française de Belgique.

  • OCDE (2019). A Flying Start. Improving Initial Teacher Preparation Systemes. Paris : OCDE. Retrieved à l'adresse https://read.oecd-ilibrary.org/education/a-flying-start_cf74e549-en
    Abstract: Addressing teacher education in all its complexity is fundamental to ensuring that all students reach their potential in today’s increasingly diverse

  • OCDE (2019). Résultats de TALIS 2018 .Volume I : Des enseignants et chefs d'établissements en formation à vie. (Text). Paris : OCDE. Retrieved à l'adresse https://www.oecd-ilibrary.org/fr/education/resultats-de-talis-2018-volume-i_5bb21b3a-fr
    Abstract: Les enseignants consacrent-ils davantage de temps à l’enseignement et à l’apprentissage dans un cours type par rapport aux années précédentes? Se sentent-ils préparés à enseigner lorsqu’ils débutent dans le métier? À quel type de programmes de développement professionel continu participent-ils et quel en est l’impact sur leur pratique? Ce rapport examine tout d’abord comment les enseignants appliquent leurs connaissances et leurs compétences dans la classe sous forme de pratiques pédagogiques, et s’accompagne d’une analyse de la composition démographique de ces classes et du climat de l’établissement en vue de fournir un contexte sur les environnements d’apprentissage. Le volume étudie ensuite la manière dont les enseignants acquièrent leurs connaissances et leurs compétences au cours de leurs études et formation, ainsi que les moyens qu’ils prennent pour les développer par le biais du développement professionnel continu au cours de leur carrière. Ce rapport, qui s’appuie sur les voix des enseignants et des chefs d’établissement, offre une série d’orientations stratégiques visant à renforcer les connaissances et les compétences du corps enseignant à l’appui de sa professionnalisation. L’Enquête internationale sur l’enseignement et l’apprentissage de l’OCDE (TALIS) est la seule enquête de cette envergure qui interroge les enseignants et les chefs d’établissement sur leurs conditions de travail et leurs environnements d’apprentissage, et agit comme un baromètre de la profession tous les cinq ans. Les résultats du cycle 2018 explorent et examinent les diverses dimensions du professionnalisme de l’enseignant et du chef d’établissement dans les systèmes éducatifs.

  • SIES (Systèmes d'information et Etudes statistiques) (2019). Les effectifs en ESPE en 2018-2019. Note Flash Enseignement Supérieur Et Recherche, n° 9, p. .
    Abstract: En 2018-2019, les Écoles supérieures du professorat et de l'éducation (ESPE) comptent 65 600 étudiants. Les effectifs baissent pour la première fois depuis la création de cette formation en 2013 : -3,4 % par rapport à 2017-2018 après une stabilité l'an passé. La baisse est plus prononcée en 2ème année (29 700 inscriptions, -5 %) qu'en 1ère année (35 900 inscriptions, -1,3 %). Parmi les étudiants en MEEF, plus de huit sur 10 ont obtenu un baccalauréat général. Le taux de féminisation atteint 72%.

2018


  • Adé David & Piot Thierry (2018). La formation entre universitarisation et professionnalisation : Tensions et perspectives dans des métiers de l'interaction humaine. Publications de l'Université de Rouen et du Havre.
    Abstract: Quels sont les enjeux et dilemmes induits par l'entrée de logiques universitaires dans les formations professionnelles des métiers de service adressés à autrui ? C'est la question centrale à laquelle répondent les auteurs de cet ouvrage à partir de leur domaine professionnel : enseignement du secondaire et du supérieur, travail social et soins infirmiers. Les différentes contributions mettent en évidence les complémentarités et les tensions liées à l'universitarisation de formations professionnelles et à la professionnalisation des contenus et stratégies de formation universitaires. Dans un contexte récent de réformes des formations à ces métiers, cet ouvrage, qui s'adresse aux chercheurs, formateurs et professionnels, ambitionne d'ouvrir de nouveaux espaces de dialogue entre logiques universitaire et professionnelle. Au total, c'est l'articulation entre visées de recherche et de formation, entre savoirs et savoirs d'action qui est ici interrogée pour relever le défi de la conception d'une "formation professionnelle supérieure" .


  • Benveniste Claire (2018). Professionnalisation des enseignants et démocratisation scolaire : une formation initiale pensée à l’aune de la réduction des inégalités scolaires ? Éducation Et Socialisation. Les Cahiers Du Cerfee, n° 50, p. . Doi : 10.4000/edso.5062
    Abstract: Nous cherchons dans cet article à confronter l’« offre de professionnalisation » en formation initiale aux dynamiques de socialisation et de développement professionnel des enseignants débutants du premier degré. Nous adoptons pour cela l’angle particulier de leurs difficultés à faire apprendre une partie de leurs élèves, majoritairement de milieux populaires. Notre étude repose sur des entretiens menés avec des enseignants-stagiaires en fin de formation, les textes officiels nationaux cadrant la formation des maîtres, les maquettes et descriptifs des enseignements de master MEEF, des supports et des notes de cours recueillis dans plusieurs ÉSPÉ. Les données montrent que la formation initiale occulte majoritairement ou isole les apports des recherches qui appréhendent les pratiques enseignantes et les difficultés des élèves comme socialement construites et situées. Malgré des injonctions à mettre en place de « bonnes pratiques », considérées comme « efficaces », ou même démocratisantes, les enseignants du primaire ont finalement peu de ressources en formation initiale pour agir sur les conditions d’un accès égal pour tous aux savoirs scolaires.

  • Brisson Max & Laborde Françoise (2018). Métier d'enseignant : un cadre rénové pour renouer avec l'attractivité - Sénat. Retrieved à l'adresse https://www.senat.fr/notice-rapport/2017/r17-690-notice.html
  • Broccolichi Sylvain, Joigneaux Christophe & Mierzejewski Stéphan (2018). Introduction. Le hiatus entre idéaux et réalités de l'école en France : constats récurrents, évolutions récentes et stratégies d'enquête. In  Le Parcours du débutant. Enquêtes sur les premières années d'enseignement à l'école primaire.. Arras : Artois Presses Université.

  • Broccolichi Sylvain, Joigneaux Christophe & Mierzejewski Stéphan (2018). Le parcours du débutant : Enquêtes sur les premières années d'enseignement à l'école primaire. Arras : Artois Presses Université.
  • Couturier Catherine & Mierzejewski Stéphan (2018). Apprendre le métier de professeur des écoles ou composer dans l'urgence ? In  Le parcours du débutant. Enquêtes sur les premières années d'enseignement à l'école primaire. Arras : Artois Presses Université.

  • Dorison Catherine, Chevalier Jean-Pierre, Belhadjin Anissa, et al. (2018). Des écoles normales à l'ESPE - Témoignages de formateurs. Grenoble : Presses universitaires de Grenoble.

  • Eurydice (2018). Les carrières enseignantes en Europe : accès, progression et soutien.. Luxembourg : Office des publications de l'Union européenne. Retrieved à l'adresse https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/435e941e-1c3b-11e8-ac73-01aa75ed71a1/language-fr
    Abstract: Le rapport Eurydice Les carrières enseignantes en Europe: accès, progression et soutien fournit une analyse comparative des politiques nationales relatives aux carrières enseignantes en Europe. Il répertorie les réglementations et les recommandations stratégiques existantes aux niveaux primaire et secondaire général, et couvre l’ensemble des pays de l’Union européenne ainsi que l’Albanie, la Bosnie‐Herzégovine, l’ancienne République yougoslave de Macédoine, la Suisse, l’Islande, le Liechtenstein, le Monténégro, la Norvège, la Serbie et la Turquie. Le rapport se compose de cinq chapitres: la planification et les principaux défis liés à l’offre et la demande d’enseignants, l’entrée dans la profession et la mobilité des enseignants, le soutien et la formation professionnelle continue, l’évolution de carrière et l’évaluation des enseignants. Les annexes fournissent des informations et des références concernant les structures de carrière, les cadres de compétences pour les enseignants et leur utilisation.

  • Filâtre Daniel (2018). Améliorer la formation initiale des professeurs des écoles - Juillet 2018. Retrieved à l'adresse https://www.education.gouv.fr/cid133013/ameliorer-la-formation-initiale-des-professeurs-des-ecoles.html
    Abstract: Le comité national de suivi de la réforme de la formation des enseignants, présidé par le recteur de l'académie de Versailles, Daniel Filâtre, a remis en juillet 2018 un rapport sur l'amélioration de la formation initiale des professeurs des écoles. Ce comité de suivi est un lieu d'analyse, d'évaluation, de concertation et de propositions sur la réforme de la formation des enseignants et la mise en place des écoles supérieures du professorat et de l'éducation (ESPE ).


  • Révai Nóra (2018). What difference do standards make to educating teachers? Doi : 10.1787/f1cb24d5-en
    Abstract: This paper reviews evidence on the interplay between professional standards for teachers, the content of teacher education and educational sciences, and provides three case studies to illustrate these interactions from Estonia, Australia and Singapore. In particular, it investigates what aligning teacher education programmes to standards really mean; and what conception of educational sciences is reflected in the standards and the curriculum. Analyses suggest that alignment, as an explicit, direct and consistent correspondence, is difficult to achieve, in part due to different conceptualisations of professional knowledge. However, this paper argues that the main value of standards as policy tools lies in their capacity to create mutual dialogue between different artefacts (standards’ requirements, curriculum, course descriptions, accreditation standards, etc.), as well as among stakeholders. Regularly renegotiating the standards as a result of such dialogue and reflections should be a crucial part of the policy process.

  • Tardy Sophie, Lhermet Philippe, Canvel André, et al. (2018). La formation continue des enseignants du second degré - De la formation continue au développement professionnel et personnel des enseignants du second degré ? (rapport public No. 2018-068). Paris : Ministère de l'Éducation nationale : Ministère de l'Enseignement supérieur, de la Recherche et de l'Innovation. Retrieved à l'adresse http://www.ladocumentationfrancaise.fr/rapports-publics/194000296/index.shtml
    Abstract: Le rapport d'inspection s'interroge sur une situation jugée paradoxale, où malgré la demande soutenue des enseignants et celle récurrente de l'institution, le volume de la formation continue reste faible et classe la France derrière les pays comparables. Les auteurs mettent en évidence les importantes évolutions du système éducatif des dernières années, ainsi que la part croissante du numérique dans la formation et les expérimentations conduites dans certaines académies, comme des facteurs qui incitent à reconsidérer l'actuel dispositif de formation professionnelle.
  • Thorel-Hallez Sabine (2018). Le développement professionnel de professeur-e-s des écoles novices : entre conditions favorables et risques d'inhibition. In  Le parcours du débutant. Enquêtes sur les premières années d'enseignement à l'école primaire. Arras : Artois Presses Université.

2017



  • Ambroise Corinne, Toczek Marie-Christine & Brunot Sophie (2017). Les enseignants débutants : vécu et transformations. Panorama des connaissances sur l’entrée dans le métier. Éducation Et Socialisation. Les Cahiers Du Cerfee, n° 46, p. . Doi : 10.4000/edso.2656
    Abstract: Les premières années d'enseignement souvent dénommées moment de l'insertion professionnelle ont été beaucoup étudiées notamment depuis les années 2000. Ayant une forte influence sur le devenir de l'enseignant, ces premières années font partie d'un processus à long terme qui débute avant l'entrée dans la carrière. L’ambition de cet article est de proposer un panorama des principaux des écrits scientifiques sur l’entrée dans le métier afin de le caractériser et de rendre compte des transformations attachées à cette période de la carrière. Plus précisément, cet article est construit à partir des travaux publiés au niveau national et international sur ces débuts de carrière dans l’enseignement. Comment les chercheurs décrivent-ils les premiers pas des enseignants débutants ? Ont-ils identifiés des phases caractéristiques lors de ces premières années d’expérience ? Existe-t-il des difficultés et un vécu spécifiques à cette période ? Des changements typiques sont-ils repérés lors de ces premières années d’enseignement ? Autant de questions qui serviront de cadre, en filigrane, à cet article.

  • Astier Philippe (2017). Fonction tutorale. Recherche Formation, vol. n° 84, n° 1, p. 101-112.
    Abstract: La notion de « fonction tutorale » fait partie du champ sémantique émergent de la professionnalisation. Elle apparaît comme un miroir des efforts réalisés pour penser et mettre en œuvre la formation dans des contextes affectés de transformations importantes et avec des acteurs multiples et divers. Elle est sans doute aussi le signe des enjeux et rapports de pouvoir qui se manifestent à l’occasion des débats autour de la formation professionnelle. La contribution permet de s’interroger sur la façon dont se situe la notion par rapport à celles de tutorat, de relation ou d’interaction tutorales. Plus précisément, l’auteur explore en quoi consiste la fonction tutorale ; comment comprendre son importance actuelle et quelles conséquences peut-elle avoir dans le champ des pratiques et représentations ? Plusieurs dimensions sont mises en évidence à travers ce questionnement. D’une part, l’expression « fonction tutorale » atteste d’une évolution permettant de concevoir la formation à partir de prestations et de fonctions, plutôt qu’à partir d’acteurs et de dynamiques relationnelles. D’autre part, son succès tient probablement au fait que la formule se situe à un carrefour sémantique où se croisent les registres de langage de la gestion, des formes d’organisation du travail, des évolutions managériales, des conceptions des logiques sociales d’accès à l’emploi et de la fonction des apprentissages. Par conséquent, elle se présente comme une interface entre des champs conceptuels et des univers de pratiques et se propose comme artefact de coordination et de contrôle des acteurs concernés.
  • Baillat Gilles & Niclot Daniel (2017). Former les enseignants en Europe : une approche comparative. Administration &Amp; Éducation, n° 154, p. 129-136.

  • Burns Dion & McIntyre Ann (2017). Empowered Educators in Australia: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality (1 editionst ed.). San Francisco, CA : Jossey-Bass.
    Abstract: BEST PRACTICES FROM AUSTRALIA'S HIGH-PERFORMING SCHOOL SYSTEMS Empowered Educators in Australia is one volume in a series that explores how high- performing educational systems from around the world achieve strong results. The anchor book, Empowered Educators: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality Around the World, is written by Linda Darling-Hammond and colleagues, with contributions from the authors of this volume. The authors of Empowered Educators in Australia take an in-depth look at the policies and practices surrounding teaching quality in two different states: New South Wales (NSW) and Victoria. NSW offers significant support for government schools in areas such as staffing and teacher professional development. Victoria operates a highly devolved school system. Each provides a contrasting view of how federal and state policies combine to shape learning outcomes for students in Australia. The interplay between state and federal policy characterizes an intriguing "centralizing decentralization." Initiatives to create national curricular, teaching, and teacher education standards all sit in balanced tension with a movement towards greater devolution of authority to schools. Together the NSW and Victoria case studies provide insights into policies that can support high-quality teaching in a federal education system. Australia's current educational reforms place increasing emphasis on issues of teaching quality, reshaping teaching as a standards-based, evidence-informed profession, and one that seeks to foster collegiality and professional exchange. These reforms encompass many aspects of a system that supports teaching quality, and highlight: the way teachers are trained, how they are inducted into the teaching profession and supported with mentors, the professional learning they receive, how they are appraised on their work, and the career pathways for teachers.

  • Campbell Carol, Zeichner Ken, Lieberman Ann, et al. (2017). Empowered Educators in Canada: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality (1 editionst ed.). San Francisco, California : Jossey-Bass.
    Abstract: BEST PRACTICES FROM CANADA'S HIGH-PERFORMING SCHOOL SYSTEMS Empowered Educators in Canada is one volume in a series that explores how high-performing educational systems from around the world achieve strong results. The anchor book, Empowered Educators: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality Around the World, is written by Linda Darling-Hammond and colleagues, with contributions from the authors of this volume. Empowered Educators in Canada details the core commonalities that exist across Canada with special emphasis on the localized nature of the systems—a hallmark of Canadian education. Canada boasts a highly educated population, and the provinces/territories truly value education as evidenced by the significant proportion of public funds allocated to schooling. Operated by the provinces and territories, participation in kindergarten, primary, and secondary education is close to 100% across the nation. In addition to offering traditional academics, secondary education includes opportunities for students to attend technical and vocational programs. To demonstrate exemplary education systems, the authors examine two top-performing jurisdictions, Alberta and Ontario, which have developed strong supports for teacher development. Canadian teachers are highly qualified, and salary scales in all jurisdictions are typically based on a teacher's level of education and years of experience. While Canada has enjoyed much educational success, the education of First Nations students has historically been one of the country's more controversial and contentious issues. Overall, Canada is a country that is proud of its education system and places a high value on—and participation in—publicly funded education.


  • Darling-Hammond Linda (2017). Teacher education around the world: What can we learn from international practice? European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 291-309. Doi : 10.1080/02619768.2017.1315399
    Abstract: This article describes teacher education in jurisdictions around the world that have well-developed systems for teacher development. It examines teacher education policies and practices in Australia (with a focus on Victoria and New South Wales), Canada (with a focus on Alberta and Ontario), Finland and Singapore within the context of recruitment, preparation, induction, ongoing professional development and collective improvement of practice. It compares these practices with those in the United States, and evaluates challenges countries face in transforming their teacher development systems.

  • Darling-Hammond Linda, Burns Dion, Campbell Carol, et al. (2017). Empowered Educators: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality Around the World (1 editionst ed.). San Francisco, CA : Jossey-Bass.
    Abstract: Discover how high-performing systems shape teaching quality around the world Producing highly skilled and committed teachers is not the work of a single innovative school or the aggregation of heroic individuals who succeed against the odds. In high-performing countries, the opportunities for teachers to learn sophisticated practices and continue to improve are embedded systemically in education policies and practices. Empowered Educators describes how this seemingly magical work is done—how a number of forward-thinking educational systems create a coherent set of policies designed to ensure quality teaching in all communities. . . and how the results are manifested in practice. Spanning three continents and five countries, Empowered Educators examines seven jurisdictions that have worked to develop comprehensive teaching policy systems: Singapore and Finland, the states of New South Wales and Victoria in Australia, the provinces of Alberta and Ontario in Canada, and the province of Shanghai in China. Renowned education expert Linda Darling-Hammond and a team of esteemed scholars offer lessons learned in a number of areas that shape the teaching force and the work of teachers, shedding unprecedented light on areas such as teacher recruitment, preparation, induction and mentoring, professional learning, career and leadership development, and more. Find out how quality teaching is developed and conducted across the globe Discover a common set of strategies for developing, supporting, and sustaining the ongoing learning and development of teachers and school leaders See how high-performing countries successfully recruit and train educators Understand why the sharing of expertise among teachers and administrators within and across schools is beneficial A fascinating read for researchers, policymakers, administrators, teacher educators, pre-service teachers and leaders, and anyone with an interest in education, this book offers a rare glimpse into the systems that are shaping quality teaching around the world.

  • Desjardins Julie, Maulini Olivier, Guibert Pascal, et al. (2017). Comment changent les formations d'enseignants ? Recherches et pratiques. DE BOECK UNIVERSITE.
    Abstract: Dans le cadre de cet ouvrage, des auteurs français, belges, canadiens, suisses et africains se penchent sur le phénomène de l évolution des programmes de formation à l enseignement, cherchant à circonscrire les forces en jeu. Au fil de sa lecture, le lecteur découvrira les facteurs qui ont influencé, d une façon ou d une autre, la trajectoire des formations dans chacun des contextes décrits par les auteurs. L ensemble des contributions permet d apercevoir des façons dont sont initiées et pilotées les transformations ; la réaction des institutions face à la transformation accélérée des contextes professionnels ; les facteurs qui conditionnent particulièrement l orientation du curriculum et ceux qui jouent un rôle dans la mobilisation des acteurs. Le phénomène de résistance est aussi abordé par quelques auteurs.Structuré en quatre sections, l ouvrage explore l influence du contexte d exercice de la profession, la demande sociale et les cadres législatifs, les attentes et les stratégies des acteurs, et les tensions internes aux dispositifs et aux démarches de formation. On y découvre que les transformations s inscrivent toujours dans une histoire et dans une culture et qu elles sont fortement affectées par les rapports de force entre les groupes et les individus.


  • Flores Maria Assunção (2017). Practice, theory and research in initial teacher education: international perspectives. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 287-290. Doi : 10.1080/02619768.2017.1331518


  • Gleeson Jim, Sugrue Ciaran & O'Flaherty Joanne (2017). Research capacity and initial teacher education reform: Irish experiences, international perspectives. Teaching And Teacher Education, vol. 62, p. 19-29. Doi : 10.1016/j.tate.2016.11.001
    Abstract: As globalisation intensifies and economies struggle to address ‘austerity’, educational reform continues unabated. In the case of initial teacher education (ITE) the pendulum swings between practice and research with a growing emphasis on teacher educators' expertise. International ITE discourses provide an important context for recent Irish policy and reforms. Against this backdrop, the findings of a systematic study of the research capabilities and activities of ITE faculty are critically analysed and discussed. The evidence indicates a considerable mismatch between policy intentions and teacher educators' current capacities. Policy implications are identified and discussed and their possible significance for other systems considered.


  • Guibert Pascal (2017). L’accueil des nouveaux enseignants dans les collèges et les lycées français. Revue Internationale D’éducation De Sèvres, n° 74, p. 105-114. Doi : 10.4000/ries.5824
    Abstract: La phase d’insertion professionnelle est cruciale dans le développement professionnel des enseignants. Outre le rôle des pairs, celui des chefs d’établissement, dans ce processus d’intégration en début de carrière, est clairement interrogé par les travaux de recherche. En France, leur participation, lorsqu’elle est effective, n’est pas formalisée et s’effectue « au coup par coup ». Dans un contexte où les épreuves rencontrées en formation et en début de carrière par les enseignants débutants sont nombreuses et rendent souvent difficile leur insertion professionnelle, cette quasi absence de procédure d’accueil peut sembler paradoxale. Cependant, elle s’explique en partie par la forte séparation existant encore en France entre ce qui relève de l’administration et ce qui concerne la pédagogie.

  • Hammerness Karen, Ahtiainen Raisa & Sahlberg Pasi (2017). Empowered Educators in Finland: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality (1 editionst ed.). Jossey-Bass.
    Abstract: BEST PRACTICES FROM FINLAND'S HIGH-PERFORMING SCHOOL SYSTEM Empowered Educators in Finland is one volume in a series that explores how high- performing educational systems from around the world achieve strong results. The anchor book, Empowered Educators: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality Around the World, is written by Linda Darling-Hammond and colleagues, with contributions from the authors of this volume. Empowered Educators in Finland explores Finland's unique approach to teacher training that, combined with a national focus on equity and children, has led to strong student results on the OECD PISA and other international tests. Since the 1930s, every child born in Finland has been provided with a box of clothes, sheets, toys, diapers, and even a small mattress; the box itself can—and often does—serve as a simple crib. Intended to ensure that all Finnish children begin with the essentials, this box also serves as a clear symbol of the nation's emphasis on equality and opportunity. This book describes how what is commonly thought to be "just a part of Finnish culture" is actually the result of strong support for educators at all levels of government. From the Ministry of Education and Culture, to the Finnish National Board of Education, to regional and local policy makers, Finland has made deliberate choices to create and support a strong educational system. While there are unique political, cultural, and societal features of Finland—as with all countries—there are many lessons to be learned and practical ideas to be implemented across the world.


  • König Johannes, Bremerich-Vos Albert, Buchholtz Christiane, et al. (2017). Modelling and validating the learning opportunities of preservice language teachers: on the key components of the curriculum for teacher education. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 394-412. Doi : 10.1080/02619768.2017.1315398
    Abstract: Opportunities to learn (OTL) is used as a research concept for describing and analysing the curriculum of a programme which frames the learning and development of preservice teachers. Typical elements of teacher education programmes are investigated: the representation of content in courses of the subject, subject-related pedagogy and general pedagogy, as well as facets of teaching practice. Two research questions are focused on, one related to the OTL structure, another one to validating the OTL. Data from 289 preservice language teachers from Germany is used. They just had graduated from university and were surveyed using a novel OTL measurement. Findings on the structure of OTL show the key components can be identified and empirically separated. Validation analysis shows that the more coherent the preservice teachers perceived their university–school relationship the better they were able to profit from their teaching practice. Teaching practice is the central component effecting preservice teachers’ self-reported planning competence.


  • Lassila Erkki T., Jokikokko Katri, Uitto Minna, et al. (2017). The challenges to discussing emotionally loaded stories in Finnish teacher education. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 379-393. Doi : 10.1080/02619768.2017.1315401
    Abstract: It has been increasingly acknowledged that emotions are a significant dimension in teachers’ work and professional development, and an inseparable part of reflection promoted in the research-based teacher education. However, at the same time the difficulty of prompting student-teachers to reflect on their emotions in teacher education has been recognised. This article focuses on this difficulty by examining how emotionally loaded stories about teachers’ work were dealt with by soon-to-graduate Finnish student-teachers attending peer group mentoring sessions. We illustrate this group-level phenomenon (the challenge of discussing emotionally loaded stories) through the examples provided by one of the participants, Hannele (pseudonym). Our results revealed that emotionally loaded stories in this peer group were often responded to with laughter and humour or via masking or silencing. Participants seemed to avoid deeper emotional reflection on uncertainty related to oneself and to the teaching profession, therefore maintaining an image of a proper (student) teacher. Our results have implications for both peer group mentoring and pre-service teacher education.


  • Lee Yoon Young (2017). Préparation au métier des nouveaux enseignants et besoins en développement professionnel. Résultats de TALIS 2013. Revue Internationale D’éducation De Sèvres, n° 74, p. 125-137. Doi : 10.4000/ries.5833
    Abstract: Des études internationales ont mis en évidence l’importance du sentiment d’efficacité personnelle et de préparation des enseignants pour l’apprentissage des élèves et le maintien des enseignants dans la profession. Pour les nouveaux enseignants – définis ici comme ayant moins de trois ans d’expérience – la qualité de la formation initiale et continue est la pierre angulaire d’une carrière réussie et gratifiante dans l’enseignement. En s’appuyant sur les données issues de l’enquête internationale sur l’enseignement et l’apprentissage (TALIS) de l’OCDE, cet article compare les niveaux de sentiment de préparation des enseignants nouveaux et expérimentés en matière de contenu, de pédagogie et de pratique dans les matières qu’ils enseignent, ainsi que leurs niveaux déclarés de besoins de développement professionnel dans 14 domaines. Il conclut que lier la connaissance des contenus aux compétences pédagogiques et offrir des expériences pratiques de qualité en classe sont deux aspects essentiels pour permettre aux nouveaux enseignants de se préparer à leur carrière.


  • Livingston Kay & Flores Maria Assunção (2017). Trends in teacher education: a review of papers published in the European journal of teacher education over 40 years. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 5, p. 551-560. Doi : 10.1080/02619768.2017.1387970


  • Marcondes Maria Inês, Leite Vânia Finholdt Angelo & Ramos Rosane Karl (2017). Theory, practice and research in initial teacher education in Brazil: challenges and alternatives. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 326-341. Doi : 10.1080/02619768.2017.1320389
    Abstract: The main goal of this paper is to discuss initial teacher education in the Brazilian context, by presenting three educational experiences that prioritise the connection between theory, practice and research in initial teacher education. The paper is the result of a literature review and a document analysis. The theoretical framework for this paper includes the concepts of reflective practice and research, critical thinking, collective collaborative educational processes for the professional development of student teachers, and joint research as well as activities between university and schools. We briefly present and discuss National Curricular Guidelines, two initial teacher education experiences, and the Government Grant Programme for Initial Teacher Education, the so-called PIBID. The paper concludes that the integration of theory, practice and research is of paramount importance for the improvement of initial teacher education. A discussion of the remaining challenges and possibilities for initial teacher education in Brazil are also discussed.

  • Rayou Patrick & Véran Jean-Pierre (2017). Devenir enseignant aujourd’hui : des incertitudes porteuses ? Introduction. Revue Internationale D’éducation De Sèvres, n° 74, p. 37-46.
    Abstract: Le besoin massif d’enseignants au début du XXIe siècle, eux-mêmes enseignants devant des publics hétérogènes du fait de la massification de la scolarisation, rend nécessaire de mieux les connaître. Qui sont aujourd’hui les nouveaux enseignants, comment sont-ils formés et découvrent-ils le métier, quelle est leur insertion dans l’établissement scolaire ou dans l’institution ? À travers huit études de cas et un article de l’OCDE, le dossier met en évidence, dans des contextes pourtant très différents, une exigence commune de professionnalisation, qui demeure paradoxale pour de multiples raisons. Les auteurs soulignent aussi l’importance cruciale de l’accompagnement dans l’établissement scolaire et l’enjeu politique du développement professionnel des enseignants. Dans de nombreux pays, on observe une diversification des parcours des enseignants débutants et un phénomène de décrochage professionnel, en lien avec les conditions matérielles et symboliques d’exercice du métier. Les réorganisations en cours du métier d’enseignant, montrées par les contributions, confrontent de fait au modèle politique d’éducation des sociétés contemporaines.


  • Sancho-Gil Juana M., Sánchez-Valero Joan-Anton & Domingo-Coscollola Maria (2017). Research-based insights on initial teacher education in Spain. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 310-325. Doi : 10.1080/02619768.2017.1320388
    Abstract: This paper builds on two research projects on initial and in-service education of teachers, their professional experience, and the pathways they travelled to become teachers. The policy documents analysed and the teachers’ professional histories, the micro-ethnographies and the discussion groups developed, allowed us to draw a broad picture of the development of the initial teacher education in Spain. Three fundamental stages were identified: (a) developmentalism and the last stage of Franco’s dictatorship; (b) constructing democracy and (c) the implementation of the European Higher Education Area. Our research shows that the reform implemented in each period represented a clear intention to professionalise teachers’ work and to move beyond the view of initial education as vocational training by transferring it to the university. Meant a move towards improving the relationship between theory, educational research and practice; and left a set of unfulfilled challenges.

  • Sato Mistilina (2017). Empowered Educators in China: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality (1 editionst ed.). San Francisco, CA : Jossey-Bass.
    Abstract: BEST PRACTICES FROM CHINA'S HIGH-PERFORMING SCHOOL SYSTEM Empowered Educators in China is one volume in a series that explores how high-performing educational systems from around the world achieve strong results. The anchor book, Empowered Educators: How High-Performing Systems Shape Teaching Quality Around the World, is written by Linda Darling-Hammond and colleagues, with contributions from the author of this volume. Empowered Educators in China describes the nation's policy reforms that built the modern Chinese educational system and the educational practices that are considered typical in China. The book spotlights Shanghai's system which is distinctive and superior. Shanghai offers a clear illustration of an educational system that continually invests in educating a diverse student population and, by measures of international comparison tests, is achieving outstanding results. Many factors contribute to the Shanghai system's ongoing success, including the students' motivation toward strong performance, the parental support for education that is culturally ingrained throughout the country, the focus that teachers place on high expectations for students, and the individual tutoring they provide. The author argues that these factors are only a partial explanation of Shanghai's success and then closely describes educational policies that support teachers' preparation, hiring, ongoing development, and opportunities for awards and leadership. These policies are based on the assumption that teachers are key to the nation's future and must be appropriately supported in order to contribute to student performance and achievement, an assumption that is also explicitly stated within Chinese law. This volume offers specific descriptions of how these national policies are translated, adapted, and enacted in Shanghai.


  • Snoek Marco, Bekebrede Judith, Hanna Fadie, et al. (2017). The contribution of graduation research to school development: graduation research as a boundary practice. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 361-378. Doi : 10.1080/02619768.2017.1315400
    Abstract: When teaching is considered as a collaborative activity, the aim of research projects in schools needs to exceed the individual and personal levels and aim to contribute to research-informed reflection of a team of teachers. Within this multiple case study, we adapted the graduation research project within a primary teacher education programme, trying to bridge the personal level (where student-teachers show their individual competence) and the collaborative level (where the graduation research project aims to inspire practice of several teachers within a school). In this redesign of the graduation research project, the concepts of boundary activity, ownership, meaningfulness and dialogue were helpful. However, our study shows that connecting graduation research projects with school development is not just a matter of redesigning a part of the curriculum, but that it requires new perspectives and new qualities of student-teachers, research supervisors from the university and actors within the school.


  • Snyder Jon & Goodwin A. Lin (2017). Devenir enseignant aux États-Unis : politiques, normes et tensions. Revue Internationale D’éducation De Sèvres, n° 74, p. 57-68. Doi : 10.4000/ries.5793
    Abstract: Trois niveaux de l’« écosystème éducatif » influencent le parcours pour devenir enseignant aux États-Unis : le niveau fédéral, le niveau des États et le niveau local. À chacun de ces niveaux, deux leviers principaux sont utilisés pour agir sur le parcours enseignant : les normes professionnelles pour l’enseignement et les normes pour la formation des enseignants. Cet article s’intéresse à l’influence de ces trois niveaux de l’écosystème éducatif, avant de conclure par une discussion sur les tensions persistantes qui continuent de traverser les voies qui mènent au métier d’enseignant aux États-Unis., Three levels of the educational ecosystem influence the path of becoming a teacher in the United States: the federal level, the state level, and the local level. Each of these levels uses two major levers that influence the path of becoming a teacher: (a) standards for teaching and (b) standards for teacher education. In this paper we address the influence at each of the three relevant levels of the educational ecosystem. We conclude with a discussion of enduring tensions in an individual’s path towards becoming a teacher in the United States., Tres niveles del «ecosistema educativo» influencian la trayectoria para hacerse docente en Estados Unidos: el nivel federal, el nivel de los Estados y el nivel local. En cada uno de estos niveles, se utilizan dos palancas principales para actuar sobre el recorrido de un docente: las normas profesionales para la enseñanza y las normas para la formación de los docentes. Este artículo se interesa por la influencia de estos tres niveles del ecosistema educativo antes de concluir con una discusión sobre las tensiones persistentes que siguen atravesando las vías que conducen al oficio de docente en Estados Unidos.


  • Valeeva Roza A. & Gafurov Ilshat R. (2017). Initial teacher education in Russia: connecting theory, practice and research. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 342-360. Doi : 10.1080/02619768.2017.1326480
    Abstract: This paper explores initial teacher education (ITE) in Russia, its organisation and content in the light of international literature. Changes in the political, socio-economic and cultural life of Russia in recent decades have defined a completely different model of teacher education. This model has evolved through key policy documents including the ‘Conception of pedagogical education development support (2013; http://minobrnauki.rf/documents/3871); ‘The teacher professional standard’ (2013; http://www.rosmintrud.ru/docs/mintrud/orders/129/), and, in 2014, the ‘Comprehensive programme to improve the professional skills of educational institutions teaching staff (http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_166654/). These documents have led to important changes in teacher education policy with serious consequences in terms of structure and curriculum. A key objective of this paper, therefore, is to examine the structure and curriculum of ITE in Russia within competency-based approach. The article also explores how the research dimension is integrated in ITE programmes, as well as new concepts and approaches linking theory and practice. In outlining the new model, the approach to teacher education followed by Kazan Federal University is used an illustrative example.


  • Zuzovsky Ruth & Donitsa-Schmidt Smadar (2017). Comparing the effectiveness of two models of initial teacher education programmes in Israel: concurrent vs. consecutive. European Journal Of Teacher Education, vol. 40, n° 3, p. 413-431. Doi : 10.1080/02619768.2017.1318377
    Abstract: The purpose of the present study was to examine the effectiveness of two common models of initial teacher education programmes that are prevalent in many countries, including Israel. The two are: the concurrent model, in which disciplinary studies and pedagogical studies are integrated and taught at the same time; and the consecutive model, which focuses mostly on pedagogy following the disciplinary studies already completed by university graduates interested to go into teaching. The study followed two cohorts of graduates who completed their studies in teacher colleges in Israel in the years 2005–2006 for a period of 10 years, a total of 11,978 graduates. Out of them, 10,428 studied in the concurrent model and 1550 in the consecutive model. To compare the effectiveness of the two models, efficiency and equity measures were used. The findings of the study indicate the advantage of the consecutive model in most of the measures examined.

2016

  • Biémar Sandrine, Deprit Agnès, Kinet Anne, et al. (2016). Regards croisés d'étudiants et d'enseignants sur la formation initiale en Belgique francophone. In  Quand l'étudiant devient enseignant: Préparer et soutenir l'insertion professionnelle. (Presses universitaires de Louvain).

  • Chaliès Sébastien (2016). Tutorat et construction des compétences professionnelles par les enseignants stagiaires. Recherche Formation, vol. n° 83, n° 3, p. 33-48.
    Abstract: De nature théorique, cette étude interroge les aménagements nécessaires de la situation de tutorat afin qu’elle contribue à la construction effective de compétences professionnelles par les enseignants stagiaires. Elle se structure autour d’une présentation d’une conceptualisation théorique originale à partir de laquelle la dynamique de construction des compétences est définie, d’une illustration empirique de cette conceptualisation et enfin d’une discussion relative à l’aménagement de l’activité des tuteurs auprès des enseignants stagiaires en établissement scolaire.


  • Craig Cheryl J. (2016). Structure of Teacher Education. In  International Handbook of Teacher Education (p. 69-135). Springer, Singapore.
    Abstract: This chapter defines the structure of teacher education and offers a sampling of how teacher education programmes are organized in over 50 nations around the world. Individual country profiles include information about selected nations’ cultural, economic and political systems as well as teacher education programme types. The work also examines how teacher education is organized internally within universities (University of Bergen, Norway) and how external governing bodies (i.e., Houston, TX, USA) may authorize multiple teacher education providers, each offerings its own version of teacher education, and each reflecting its own unique structure. The work conclusively shows that the structure of education is not only shaped by history and culture, but increasingly dictated by politics as multiple countries’ profiles repeatedly demonstrate.
  • Devos Christine (2016). L'importance de l'identité enseignante et la réaction aux difficultés lors de l'entrée dans la profession. In  Quand l'étudiant devient enseignant : Préparer et soutenir l'insertion professionnelle. (Presses universitaires de Louvain).
  • Dufour France & Gareau Maryse (2016). Disposotifs de préparation à la transition vers l'insertion professionnelle dans le cadre d'un programme québécois de formation initiale à l'enseignement en adaptation scolaire et sociale. In  Quand l'étudiant devient enseignant : préparer et soutenir l'insertion professionnelle. Louvain-La-Neuve : Presses universitaires de Louvain.
  • Dufour France, Portelance Liliane, Dupont-Plamondon Marie-Ève, et al. (2016). Comment la préparation à l'insertion professionnelle des enseignants est-elle prise en compte par le milieu scolaire québécois ? In  Quand l'étudiant devient enseignant : Préparer et soutenir l'insertion professionnelle. Presses universitaires de Louvain.
  • Leroux Mylène, Dufour France, Portelance Liliane, et al. (2016). Initiatives de milieux scolaires québécois visant à préparer les futurs enseignants à leur insertion dans la profession enseignante. In  Quand l'étudiant devient enseignant : Préparer et soutenir l'insertion professionnelle.. Presses universitaires de Louvain.

  • Nieuwenhoven Catherine Van & Cividini Monica (2016). Quand l'étudiant devient enseignant: Préparer et soutenir l'insertion professionnelle. Presses universitaires de Louvain.
    Abstract: Quand l'étudiant…Pour recevoir son diplôme d’enseignant, l’étudiant belge suit un parcours de trois ans en haute école, l’étudiant québécois en suit un de quatre ans à l’université. Dans un cas comme dans l’autre, sa formation se veut professionnalisante. Ponctuée de cours et de stages, elle vise à lui permettre de développer les compétences utiles et nécessaires, et à le munir d’un bagage suffisant pour entrer dans la profession.… devient enseignantDiplôme en mains, commence alors pour lui l’étape de la recherche d’emploi et l’obtention des premiers intérims. Les débuts dans l’enseignement, dans le contexte actuel sans cesse plus complexe et exigeant, s’avèrent difficiles. Tous ne disposent pas des mêmes ressources ni du même soutien pour vivre au mieux cette transition, ce passage des études à l’exercice professionnel avec son lot de nouvelles responsabilités, de satisfactions, mais aussi de désenchantements.Cet ouvrage est le fruit d’une collaboration de plusieurs acteurs de la formation des enseignants autour de la problématique de la préparation et de l’accompagnement des transitants, ces enseignants novices en transition, entre la formation et le terrain, appelés à poursuivre leur développement personnel et professionnel.Lors du symposium La transition entre la formation initiale et l’insertion professionnelle des enseignants (Louvain-la-Neuve, mai 2014), un riche partage de recherches et de dispositifs innovants d’insertion professionnelle a incité des chercheurs en éducation et des formateurs en formation initiale, belges et québécois, en partenariat avec le milieu scolaire, à témoigner. Le croisement de ces regards pluriels permettra au lecteur d’actualiser ses connaissances sur le sujet, de découvrir des outils et des dispositifs en vue de questionner ses propres pratiques ou d’en créer de nouvelles.

  • Pham Quang Long & Rémery Vanessa (2016). Introduction générale aux deux numéros : « Interactions tutorales et apprentissages en situation de travail ». Recherche Formation, n° 83, p. 9-17.
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